Hejsan,

    du ställer en mycket aktuell fråga, som många andra också ställer sig eller till oss eller till arbetsförmedlare och andra "aktörer" på arbetsmarknaden.
    Dock är det jätte-jättesvårt att svara!

    För det första, så tar det några år innan du tar din examen. På den tiden kan situationen på arbetsmarknaden förändras. Din egen, personliga situation, kanske också förändras: du kanske bildar familj och ska vara föräldraledig i några år i direkt anslutning till din examen... eller så vill du flytta utomlands... eller om du kanske bestämmer dig för att starta eget och bli egenföretagare och inte söka anställning...?
    ***
    Om du vill få anställning... så behöver du bara "en tjänst" som kan bli ledig om någon anställd bestämmer sig för att gå i förtidspension eller blir föräldraledig eller tjänstledig för att prova ett annat jobb eller för studier... då befrias det en tjänst, som du kan få (eller inte...) - det är också i mångt och mycket Slump, som avgör.

    Det som underlättar att få anställning är om man är Flexibel, beredd att flytta om så krävs; beredd att ta deltidsanställning eller kort vikariat (i alla fall till att börja med); beredd att ta även andra jobb, som kanske inte direkt motsvarar den utbildningen som man fick inom sin högskoleutbildning.
    Vidare underlättr det om man kan flera olika språk, förutom svenska och engelska, har körkort (och tillgång till bil) och har kontakter på arbetsmarknaden (även Arbetsförmedlingen uppger att majoritet av jobben tillsätts inte genom Plats-/Jobbannonser utan genom personliga kontakter).

    Jag förstår att jag ej gav dig direkt svar på din fråga... men jag gjorde så gott jag kunde. Jag tror inte någon kan ge direkt och "rätt" svar på din fråga. Även i de yrken där stor brist på arbetskraft kommer /enligt prognoserna/ finnas - som t.ex Lärare - kan man inte med 100% säkerhet svara att "just den här personen snabbt får jobb som lärare", därför att det beror på många olika omständigheter, ex. om personen vill få jobb just på ett visst (litet ort) och just som lärare i Matematik och Svenska, säger vi... och just på den lilla orten finns det tillräckligt med lärare i just de ämnena just då... - då kan inte den läraren få jobbet just där, då och just i de ämnena som hen vill undervisa i. Är man o-flexibel, kan man få problem med att få jobb inom alla yrken, även där det finns stor brist på utbildad arbetskraft.

    Bästa hälsningar
    ANNA