Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Om du ska söka till en eftergymnasial utbildning till hösten 2026, då ska du kunna se ett aktuellt utbud av svenska högskole-universitetsutbildningar (i sin helhet) i mitten av mars 2026.
    Idag hittar jag utbildning inom det aktuella område på Högskolan i Kristianstad, se hkr.se/program/TBSE2
    på Blekinge tekniska högskolan, se bth.se/utbildning/program-och-kurser/pagpt
    på Göteborgs universitet - se gu.se/data-informationsteknik/software-engineering
    Och det kan också finnas masterprogram (på avancerad nivå) inom det aktuella område - bland annat på Chalmers i Göteborg och på KTH i Stockholm.
    Behörighet som krävs till utbildningen inom det aktuella område på grundnivån beskrivs ofta så här: grundläggande behörighet + godkänt betyg i gymnasiekurs matematik 3b eller 3c.
    Grundläggande behörighet får du om du uppnår kraven för examensbevis på gymnasiet. Matematik 3c ingår som obligatorisk kurs i alla inriktningar på teknikprogrammet. Så, om inte behörighetskraven förändras, behöver du inte tänka specifikt på valbara kurser utan kan läsa vilka valbara kurser du vill. Jag tycker dock att det är bra att läsa så mycket matematik och engelska som möjligt och om du kan läsa matte 4 och engelska 7, så är det jättebra! Kan du läsa även matematik 5 och/eller matematik specialisering också - är det ännu bättre! Även om högre matte än godkänt betyg i matte 3 inte krävs (i alla fall som det ser ut idag) för den utbildning du siktar på efter gymnasiet, så har man ändå stora fördelar i att ha läst mer matte, bland annat kan du få meritpoängen (extrapoängen) som hjälper till i konkurrensen om utbildningsplats, var god läs på gymnasieguiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare