Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    yrkeshögskoleutbildningar kan ta in även obehöriga; antagning görs på sammantagen bedömning där även din motivation och ev.arbetslivserfarenhet spelar roll; betygen spelar roll men inte avgörande roll, utan endast "viss roll"; varje YH-utbildning kan bestämma ganska mycket själv vad gäller på vilket sätt de gör urval; ibland måste man göra tester och/eller intervju som ingår i antagningsprocessen; man kan alltid bifoga ett personligt brev där man berättar varför man är intresserad av just den utbildningen och varför man tror man blir "bra" på att klara av utbildningen och få examen och sedan också få jobb inom den branschen som utbildningen utbildar inom. Ofta står det ganska mycket information på utbildningens egen webbplats; det går också att kontakta personal som jobbar på just den utbildningen (de är experter på sin egen utbildning).
    Du kan söka till väldigt många olika YH-utbildningar samtidigt -- och du kan bli antagen till flera olika (samtidigt) och kan i så fall välja sedan vilken du tackar Ja till.
    Se några exempel på YH_utbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/arvika-naringslivscentrum-anc/kyl-varmepumpstekniker
    yhguiden.se/utbildning/larcentrum-markaryd/varmepumpstekniker
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/vvs-ingenjoer-helsingborg
    yhguiden.se/utbildning/movant-yh/vvs-tekniker-malmo-lund

    Studie- och yrkesvägledare