Axel
    Jag går just nu i relativt bra skola, men trivs inte så bra så har planer att byta till en skola som inte alls är så bra. Jag har redan blivit erbjuden plats och allting. Skolan är inte bra och har många nackdelar. Det jag undrar är när jag sedan har läst mina 2 år som är kvar och jag sedan söker till högskola. Kommer de då kolla vilken skola jag gick på i gymnaisiet? Alltså att de tänker "den här killen har inte gått på en sån bra skola". Att man börjar ta upp nackdelar osv. Vill läsa vidare efter gymnasiet men är osäker om jag ska byta då om man söker till högskola att de går efter status i gymnasie skolorna.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mehmet,

    så som det funkar idag, så konkurrerar alla behöriga sökande om en plats på högskola/universitet med en "siffra" = meritvärde. Meritvärde är en siffra som räknas fram på gymnasiala betyg och kan uppgå till max 22,5.
    Antagning.se räknar fram meritvärde på alla behöriga sökande och sedan rangordnar dem utifrån den "siffran". Högst upp kommer de med högre meritvärde... och längre ner de med lägsta meritvärde. Inga uppgifter om vilken gymnasieskola man gick på - syns över huvudet taget. Det spelar, alltså, ingen som helst roll.
    Och detsamma gäller för konkurrens i HP-urvalsgruppen där endast resultat av högskoleprovet spelar roll.

    Någon gång ibland kan "Alternativt urval>>" - finnas... det är högskolor/universitet som själva  bestämmer om de ska ha AU-urvalsgruppen och reservera studieplatser för det eller inte. Om AU-möjlighet "öppnas" /vilket är ganska sällanförekommande/ då ingår det ofta tester och MINST EN INTERVJU. Här kan det eventuellt spela roll vilken gymnasieskola man gick på... /inte officiellt, dock/ - men eftersom det är BEDÖMNING som görs, kan de som intervjuar ha "personliga åsikter" och preferenser... svårt att komma ifrån det. Men det är, för det första, sällan som AU-urval finns och för det andra, är det inte säkert att det  blir till din nackdel att du gick på en viss gymnasieskola. Det är inte alls säkert att de som intervjuar känner till skolans "rykte" eller bryr sig om det.

    Därför kan man säga att det till 99% inte spelar någon som helst roll för dina framtida chanser att komma in på högskola/universitet - vilket rykte (eller "status") gymnasieskolan har.

    Bästa hälsningar

    ANNA