Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellinore,

    Så som behörighet till specialpedagogprogrammet ser ut idag - så krävs det Lärarexamen (lärar-, förskollärar-, eller fritidspedagogexamen) samt minst tre års lärarerfarenhet efter examen, omfattande minst halvtid.
    Om du får ut Lärarexamen och jobbar sedan som lärare eller i alla fall inom någon sort pedagogisk verksamhet i minst 3 år på minst heltid, då blir du behörig /i alla fall så som behörighet ser ut idag/. Ändringar i behörighetskraven kan inträffa. Bäst är det att du pratar med studievägledare på just den institutionen som du i första hand vill läsa på.

    Vi på fråga SYV kan inte lova att behörighetskraven inte kommer att ändras. De som vet om några ändringar ev är på gång är studievägledare på lärarutbildningar runt om i Sverige.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte