K
    Hej!
    Jag är en 15-åring kille som går i nian, och ska söka till gymnasiet snart!
    Jag vill gå på ekonomi programmet med inriktningen ekonomi, för att jag tycker att det verkar vara kul och intressant med hur företag fungerar, och jag vill starta eget i framtiden.
    Men jag har just nu E i matte, och jag undrar om matten är svår på ek/ek??
    Och är det allmänt svårt och jobbigt på ek linjen??!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vilka kurser man läser på Ekonomiprogrammet, kan du se i Programplanen för EK>

    På inriktningen Juridik läser man matte 1b och 2b och på inriktningen Ekonomi> även matte 3b.
    Innehåll i mattekurser kan du se på www.matteboken.se

    Om du är orolig för matten, kanske är det bäst om du väljer gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar på EK, juridik Och ekonomi, för att i så fall kan du under åk1 tänka om och ändra inritkning till juridik, där man läser mindre matte.

    Mindre matte än på inriktningen juridik på EK läser man - av de högskoleförberedande gymnasieprogram - endast på ES, estetiska programmet och HU, humanistiska - där man läser endast en mattekurs, matte 1b.
    På alla yrkesprogram läser man en lättare kurs, matte 1a.

    Om huruvida det blir för svårt för Just Dig, prata med din mattelärare om. vi på fråga syv känner inte till just din mattekapacitet.