Vilsen

    Hej! Jag undrar hur mycket användning av matematik det är inom systemvetenskap och kognitionsvetenskap? Jag har sökt till båda på universitetsnivå och har behörighet men har kämpat mig igenom matematik 2A och alltid haft svårt för matte. Är det rimligt för mig att utbilda mig inom IT? Jag har läst att kognitinsvetenskap har minst matte, men vilken sorts matte är det man använder? Tacksam för svar /Vilsen

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    om du blir antagen till en viss utbildning då har du uppfyllt kraven för behörighet och har god chans att klara utbildningen (i annat fall lär du inte bli antagen). För detaljer om innehåll i olika högskole-universitetsutbildningar vänligen kontakta de studievägledare som jobbar på de institutioner där utbildningarna ges. Det brukar finnas mycket information på utbildningarnas egna webbplatser. Det kan också finnas möjlighet att komma i kontakt med studerandeinformatörer som är studerande på utbildningen som även har i uppdrag att svara på frågor om utbildningen.
    Om matematik 2 krävs för särskild behörighet så räcker det att ha godkänt betyg i matematik 2a men det är givetvis bättre att ha mer mattekunskaper än minimum. Det finns ju en anledning till varför matte2 krävs. Till väldigt många högskoleutbildningar krävs inte mer matematik än den som ingår i grundläggande behörighet (och det är godkänt betyg i matematik1). Att matte2 ställs som ett krav betyder att mattekunskaperna krävs och ju mer man kan desto bättre. Mer än så kan inte en allmän SYV svara för jag har inte läst någon av de utbildningar och jobbar inte på den institutionen där utbildningarna ges. Så, kontakta gärna de som studerar på den utbildningen som du är intresserad av (en studerandeambassadör) och en studievägledare som jobbar direkt med den utbildningen.