Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Är musik (musmus0) som individuellt val svårt?
1 Svar
Hej Nicolas!
Det som Skolverket säger om den kursen kan du läsa nedan, jag kommer nu att klistra in info från Skolverkets hemsida.
Du kan också be om att få träffa lärare som ska undervisa i kursen och rent ut fråga hen om vad som krävs för att kunna klara den.
Men om du blir antagen till kursen, så anser din skola att du har tillräckliga förkunskaper (i annat fall blir man inte antagen).
Se nu om info från Skolverkets hemsida blir till hjälp (läs nedan) & jag önskar dig lycka till med dina studier!
Milla SYV
Info från Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Musicerande i gehörsbaserad och noterad musik med röst eller instrument.
Musikalisk kommunikation med röst och rörelse i musik och danser från olika tider eller kulturer. Stildrag och kännetecken.
Sånger, alternativt låtar och danser, från olika tider eller kulturer.
Instudering i grupp.
Instrument och deras grundläggande egenskaper, kvaliteter och inbördes relationer. Grundläggande röstvård och metoder för det.
Grundläggande musikskapande och bearbetning av musikaliskt material, till exempel att göra en andrastämma, välja instrumentering, kompstil, musikalisk form och disposition.
Grundläggande musikalisk gestaltning och kommunikation vid framträdande inför publik och i samarbete med andra.
Programvaror för musikbearbetning och grundläggande hantering av musikteknisk utrustning och digital bearbetning av musikaliskt material.
Grundläggande arbetsmiljö vid musikutövning, till exempel elsäkerhet, ergonomi och hörselvård.
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven musicerar efter enkel ackordanalys och på gehör. I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet genrespecifika krav och uppvisar ett visst konstnärligt uttryck. Det musikaliska resultatet av elevens bidrag till den musikaliska gestaltningen är tillfredsställande. Eleven redogör översiktligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar.
Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar och danser, i grupp och kan framföra dem inom gruppen. Dessutom ger eleven enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven redogör översiktligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.
Tillsammans med andra kan eleven med tillfredsställande resultat anpassa en sång, alternativt en låt, till den egna gruppens särdrag.
Eleven redogör översiktligt för programvara för musikbearbetning och kan i samråd med handledare koppla upp en ljudanläggning. Eleven redogör översiktligt för några arbetsmiljöfrågor som rör musicerande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven musicerar efter enkel ackordanalys och på gehör. I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet genrespecifika krav och uppvisar ett konstnärligt uttryck. Det musikaliska resultatet av elevens bidrag till den musikaliska gestaltningen är tillfredsställande. Eleven redogör utförligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar.
Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar och danser, både i grupp och självständigt och kan framföra dem inom gruppen. Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven redogör utförligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.
Tillsammans med andra kan eleven med tillfredsställande resultat anpassa en sång, alternativt en låt, till den egna gruppens särdrag.
Eleven redogör utförligt för programvara för musikbearbetning och kan efter samråd med handledare koppla upp en ljudanläggning. Eleven redogör utförligt för några arbetsmiljöfrågor som rör musicerande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven musicerar efter enkel ackordanalys och på gehör. I sitt musicerande följer eleven med säkerhet genrespecifika krav och uppvisar ett gott konstnärligt uttryck. Det musikaliska resultatet av elevens bidrag till den musikaliska gestaltningen är gott. Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar.
Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar och danser, både i grupp och självständigt och kan framföra dem inom gruppen. Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven redogör utförligt och nyanserat för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.
Tillsammans med andra kan eleven med tillfredsställande resultat anpassa en sång, alternativt en låt, till den egna gruppens särdrag.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för programvara för musikbearbetning och kan efter samråd med handledare koppla upp en ljudanläggning. Eleven redogör utförligt för några arbetsmiljöfrågor som rör musicerande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Frågor och svar taggade med 'antagningsgränsen' (5 st.)
-
Kommer jag in på juristprogrammet ?
Jag skrev hp i år fick 102 poäng tror jag +- . Kommer det räcka för att komma in på juristprogrammet? 1.15 minst…
Hej,antagningsgränserna går upp och ner. Hur högt gränsen kommer hamna i HP-urvalet vet man när antagningen är genomförd. Konkurrerar du endast i HP-urvalet eller har du även... Läs hela svaret -
Om ens meritvärde är detsamma som krävts tidigare, kommer man in?
Ursäktar en aningens luddig formulering på frågan, men för att beskriva.. Jag har sökt till en utbildning vars meritvärde (HP) legat på omkring 0.95 de senaste åren, min poäng ligger på 0.95. Är det låg eller hög chans att...
Hej Oliver,att antagningsgränsen i HP-urvalet ligger på 0.95 betyder att minst en person med det resultatet kommit in (inte att alla med det resultatet kom in).... Läs hela svaret -
Industriell ekonomi Kina vs vanlig antagning?
Funderar på att söka industriell ekonomi Kinesiska eftersom jag läste tom Kinesiska 3 på gymnasiet. Hur fungerar det med antagning. Ser att på antagningen till Kina blev 1 antagen förra året på 20,36 och 4 på reservlistan. Till den vanliga...
Hej Albin,jag vill be dig kontakta antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka till. En så specifik fråga om antagning till en högskoleutbildning måste besvaras av experter på just det specifika området. -
Försöka bli läkare?
Hej! Jag läser sista året på den naturvetenskapliga linjen. Jag har länge strävat efter att utbilda mig till civilingenjör, men på det senaste har jag börjat svaja i min övertygelse. Jag har alltid haft lätt för mig i skolan, och gick...
Hej Anna,antagningsgränser går upp och ner och det kan vara lättare att komma in på vissa orter samt att det är nästan alltid lite lättare att komma in till Vårterminen, alltså om... Läs hela svaret -
För sent att komma med i urvalsgrupp b2 till höstterminen?
Har sökt in ett program till höstterminen där jag inte är helt säker om jag kommer in på b1, medan om jag kunde komma in på urvalsgrupp b2 skulle platsen antagligen vara garanterad . Är jag för sent ute för att komma in på b2? Det verkade inte finnas några tillgängliga kurser att läsa upp på på...
Hej Erik,jag förstår att det känns väldigt tråkigt. Formella krav för att komma med i BII, kompletteringsgruppen, är att du får nya betyg som räknas... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga