Daniel SYV

    Hej,
    ett Slutbetyg läste eleverna mot på gymnasiet t o m år 2013. Sedan blev det "ersatt" med examensevis, kan man säga.
    Elever på ungdomsgymnasiet (de som började på gymnasiet hösten 2011 och senare) - läser mot Examensbevis. Uppnår man inte kraven, får man Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Man kan söka till komvux för att komplettera och försöka få ut Examensbevis från komvux.

    Slutbetyg
    Om man påbörjade gymnasiet år 2010 eller tidigare och har något betyg i "det gamla systemet" - men ej tidigare redan fått ett Slutbetyg, kan på komvux /på undantag, enligt rektors beslut/ läsa mot Slutbetyg, men det måste tas ut innan 1 juli 2020; efter det datumet blir det endast möjligt att läsa mot Examensbevis.

    Hälsningar
    D: