coola07an
    hej! Jag låg alltid på A (kanske något B här och där) i engelska i grundskolan, men nu i 1:an när jag har engelska 5 får jag alltid E eller kanske ett svagt D på både min muntliga och skriftliga förmåga. Jag är rätt säker på att jag inte fick glädjebetyg i grundskolan (de flesta fick inte A i engelska och mina betyg på nationella motsvarar mitt slutbetyg), och när jag läser igenom bedömningsanvisningarna och exempeltexterna för engelska 5 (av göteborgs universitet) märker både jag, mina föräldrar och mina vänner att nivån är väldigt låg i jämförelse med hur jag (och andra i min klass som fått samma betyg) skriver. Det är inte bara jag som har fått till väldigt låga resultat i engelska, utan i princip varenda person i hela min klass fick det. Tex fick en tjej som gick i min klass C för hennes muntliga förmåga i engelska 5 , trots pratar nästan perfekt engelska och har brittiska föräldrar. Vidare fick flera av mina klasskompisar som låg på C i grundskolan nu F eller ett svagt E. De jag har pratat med säger också att det inte ska skilja så värst mycket mellan engelskan i 9:an och engelska 5, så utifrån det, min research och hur låga betyg jag och mina klasskompisar får drar jag slutsatsen att min lärare nog är för hård med betygen (det finns dock en chans att hon bedömer helt riktigt, jag är ju ingen lärare så jag kan inte säga något säkert.).

    Min fråga är nu vad jag kan göra? Mitt engelskabetyg kommer att dra ner min merit ganska mycket, och det känns som att jag inte kommer att kunna komma in på någon utbildning/universitet som jag vill plugga/plugga på. Det känns också ganska orättvist att ha en sån här lärare. Har man inte som elev rätt till neutral/"rätt"/rättvis bedömning? Jag har pratat med min programrektor, men vet inte om det går att göra nåt mer/vad programrektorn kommer att göra.

    Tack för svar och förlåt för luddig/ostrukturerad/dåligt utformad text!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Det låter verkligen frustrerande att du upplever att ditt engelskbetyg inte återspeglar din verkliga kunskapsnivå. Men jag som är SYV sätter inga betyg och har inom min utbildning till SYV inte lärt mig betygskriterier eller hur betygssättningen bör gå till (för att det ingår inte i SYV-ens arbetsuppgifter). Betygssättningen är lärarens kompetensområde.

    Här är några steg du kan ta för att hantera situationen:
    Samla bevis och dokumentation: Fortsätt att samla bevis för din engelska kompetens, såsom exempel på skriftliga arbeten, muntliga presentationer eller andra bedömningsuppgifter där du har presterat bra. Det kan också vara användbart att jämföra dina resultat med bedömningsanvisningarna och exempeltexterna för att visa skillnaden.

    Prata med din lärare: Försök att ha en öppen och ärlig diskussion med din lärare om dina betyg och hur du upplever bedömningen. Be om konkret feedback och förklaringar till dina betyg för att förstå vad du kan förbättra.

    Om du av din lärare ej lyckas få svar som du kan förstå & acceptera, prata i så fall med rektorn: På varje skola är det skolledare/rektor som är ytterst ansvarig. Berätta för rektorn om hur du upplever situationen och se om hen kan hjälpa till att lösa problemet eller förklara bedömningsprocessen för dig.

    Tänk på alternativa vägar: Om du inte lyckas påverka ditt betyg kan du vid ett senare tillfälle försöka få högre betyg genom en prövning.
     Du kan också fundera på om du, efter gymnasiet, kan söka till utbildningar i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex söka till yrkeshögskola som inte lägger lika stor vikt vid betyg. Utbud av YH-utbildningar kan du se på www.yhguiden.se

    Att kämpa för rättvis bedömning är viktigt, men det är också viktigt att komma ihåg att ett enda betyg inte kommer att definiera din framtid. Genom att fortsätta göra ditt bästa i varje kurs du läser och genom att samtidigt följa dina intressen och passioner kommer du att hitta vägar till framgång trots de hinder du ev. stöter på.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare