Natalia
    Hej! Jag har länge varit intresserad av Naturvetenskapsprogrammet, men fick reda på att det är ett krävande program där man måste plugga mycket och bra på blandannat matte. Jag är inte en sån person som pluggar och tar mycket eget ansvar, har dessutom lite svårt att lära mig komplicerade/svåra saker, så tänkte att det nog skulle gå ganska dåligt för mig på Naturvetenskap. Men sen såg jag att inriktningen Naturvetenskap och samhälle fanns och jag undrar nu om den är lättare än ''vanlig'' Naturvetenskap? Tänkte att eftersom man varvar Naturvetenskap med samhällsvetenskap borde det inte bli lika svårt, för man tar bort tex Matte 4 osv.
    Sen undrar jag också om det är lika mycket pluggande till Naturvetenskap och samhälle som till Naturvetenskap?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Natalia,

    du får se vad skillnaden i kurser, innehållet, är mellan de två olika inriktningar på naturvetenskapsprogrammet - i programplanen för NA>>>. Under åk1 på gymnasiet läser man samma kurser och väljer inriktning inför åk2. Så, om du kommer in på en gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar på NA, kan du under åk1 prova-på och välja inrikning till åk2.

    Det stämmer att man på inriktningen Naturvetenskap & Samhälle inte läser matte 4, i alla fall inte som en obligatorisk kurs; man läser inte heller kemi2, fyisk 2 och biologi 2 - i alla fall inte som obligatoriska kurser.

    Om det blir Ok eller för svårt just för dig, är omöjligt för oss att svara på. Prata med dina lärare, som känner dig och känner också kraven på gymnasiala kurser. Du kan också boka prova-på dagar på gymnasiet under nästa år och testa kanske en dag i åk2 på inriktningen Naturvetenskap och en dag på inriktningen "samhälle" och jämföra.

    Du kan också, om du vill, läsa våra tips för dem som nu slutar åk8 och ska in i "nian" till hösten, hur man kan förbereda sig inför gymnasievalet under sommaren - här>> är snabblänkt till blogginlägget.

    Hälsningar

    Mikael SYV