Elissa
    Hej!
    Jag är ganska bestämd på att plugga vidare till en grundlärare i åk F-3. Jag har alltid tyckt att internationella skolor är intressant så jag undrar, om man har en svensk lärarexamen, har internationella skolor annorlunda krav för att man ska kunna undervisa i dem? Jag är medveten om att internationella skolor inte har likadana system som svenska skolor och därför är jag lite förvirrad i hur det funkar om man vill jobba som lärare i sådana skolor.
    • Julia : Är det på en Internationell skola I SVERIGE som du vill läsa? eller utomlands? Kan du ge exempel på vilken skola du skulle velat jobba?
    • Elissa : Ja, jag tänker på en internationell skola i Sverige.
    • Mikael : är det ngn speciell skola i Sverige som du tänker på? Kan du kontakta den skolan och fråga vilken utbildning deras lärare brukar ha?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marwa,

    jag tänker på UNDERVISNINGSSPRÅK, alltså på vilket språk sker undervisning på en Internationell skola? Min gissning är att det i första hand är Engelska. Då ska lärare kunna mycket bra engelska; en stor fördel är om hen som ska undervisa på engelska har engelska som modersmål, tror jag.
    Sedan tänker jag också på skolorna kan ha olika pedagogiska inriktningar - t.ex Waldorf, eller Utomhuspedagogik eller Montessoripedagogik (bara för att ta några exempel) och detta kan gälla även de internationella skolorna - och i så fall vill du anställa personal som är bekant och bekväm med just den pedagogiken som just den skolan använder sig av.