Arvid
    Hej!
    Jag funderar starkt på att hoppa av min högskoleutbildning. Ämneslärarprogrammet med inrikting Religionsvetenskap. Tänker välja Svenska som andra ämne. Har nu studerat ett år och har bra betyg, inte varit nära en omtenta. Ser fram emot att jobba som lärare när jag är färdig, trivs med utbildningen osv.
    Det som då får mig att fundera på att hoppa av är ämneskombinationen, kommer det ens finnas jobb i uppland/gästrikland, eftersom vi har hus och flytta kommer inte på fråga. Jag vill inte stå med studieskulder på ca 300.000 kr (om jag tar ut alla veckor i lån), och sedan inte få något jobb och är tvungen att gå tillbaka till undersköterkayrket med en onödig 5 års utbildning som inte gav någonting förutom skulder.
    Dessa tankar hemsöks jag av just nu. Engelska är jag jättedålig på och matte kommer jag nog inte in på.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Arvid,

    alla prognoser säger att det kommer bli lärarbrist både på kort & på lång sikt.
    Religionskunskap och Svenska är båda obligatoriska ämnen både på gymnasiet och på grundskolan.
    Som behörig gymnasielärare blir du också behörig att undervisa i samma ämnen på högstadiet (år 7-9), men i praktiken ska du kunna undervisa även på mellanstadiet och vid behov och om du själv vill - undervisa även i andra ämnen, i vilka du ej kommer vara legitimerad lärare (detta för att behöriga lärare räcker inte till).

    Ang. studieskulder
    om du vill ha mindre skuld till CSN, kanske du kan jobba under lov och extra - under studietiden och låna mindre; det är inte obligatorisk att låna, över huvudet taget - men jag förstår att du har omkostnader och kanske måste låna, men fundera på att låna mindre - inte så mycket som man får låna, men kanske 50% av det beloppet - i alla fall under någon termin... det går att ändra hur mycket man lånar från en termin till nästa.
    Exempel på vilka jobb en lärarstuderande kan ha under studietiden - se
    Platsbanken/annonser/8344655 om att NTI-Vetenskapsgymnasiet i Gävle söker lärare i svenska på 50% (halvtid).

    Återbetalning till CSN
    Så vitt jag vet, är återbetalningstid 25 år; om man delar 300.000 på 25 år - blir det 12.000 om året eller 1.000 kr i månaden; dessutom, kan man få "nedsättning av studielånet" under den perioden då man har svårt att betala tillbaka på lånet; läs gärna om det på
    csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/betala-mindre-under-en-tid.

    Om du hoppar av utbildningen - vad ska du göra i stället? Har du en plan för det?

    Som du säkert förstår av mitt svar, tycker jag inte det är en bra idé att hoppa av utbildningen som du trivs med och där prognosen är att det kommer att finnas gott om jobb efteråt...

    Hälsningar
    Mikael