Oliver
    Hejsan
    Jag går just nu på gymnasiet (åk 1) och har tänkt att söka till psykologprogrammet efter gymnasiet för jag är väldigt intresserad över hur människan tänker och känner. Men nu de jag undrar över är, finns de matte och biologi osv i de programmet? Jag avskyr matte och skulle helst inte vilja gå i ett program där matte är en del av de.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    för behörighet till Psykologprogrammet på högskola krävs det bl a godkänt betyg i matematik 2. Inom självaste psykologprogrammet läser man, så vitt vi vet i alla fall, inte matte och inte "ren biologi" heller.

    Angående detaljerad innehåll i psykologprogrammet, är det bäst att kontakta Studievägledare på de institutioner där psykologprogrammet erbjuds. Mycket info kan också finnas på utbildningarnas egna hemsidor.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv

    På vilka lärosäten som Psykologprogrammet erbjuds i Sverige idag, kan du se här>>

    Yrkespresentation (där det bl a finns en yrkesfilm om psykologyrket) - finns på www.framtid.se - direktlänk här>>