Sebastian888
    Jag kunde tyvärr inte få betyg i fysik då min fysiklärare slutade mitt i terminen. Jag kunde därför inte söka till naturprogrammet när jag gjorde mitt gymnasieval. Jag hängde för skojs skull med på några av mina vänners fysiklektioner och insåg att jag inprincip hade exakt samma kunskaper som de andra i klassen. Jag vill jätte gärna byta till natur men det går ju inte pågrund av mitt F i fysik som jag inte heller kunde påverka.

    Finns det någon möjlighet att komma in på programmet ändå? Det blir tyvärr lite stressigt att lägga till både fysik, biologi, kemi och matte som utökade kurser på mitt nuvarande program (samhäll). .Jag har som sagt alla kunskaper som krävs. Jag saknar bara behörigheten på papper.

    Skulle det gå att byta skola och gå på ett naturprogram där, eller kommer de att kolla genom mina betyg? Jag förstår såklart att detta egentligen inte är tillåtet. Undrar mest TEORETISKT om det skulle gå ;)

    Känns riktigt tråkigt att inte kunna plugga det som jag faktiskt brinner för. Jag är mycket studiemotiverad och har bra betyg, bortsätt från fysiken.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tråkigt att det blev så med er fysiklärare som slutade mitt i terminen... så du menar att hela din grundskoleklass fick F i fysik i sina slutbetyg från grundskolan på grund av att läraren har slutat och ni inte kunde få undervisning i fysik? Det låter helt otroligt (dåligt)! Och att ni som velat inte ens fick erbjudande att göra prövning i fysik...? Otroligt!
    Om du anser att du har tillräckliga kunskaper, se om du kan göra prövning.
    ang.byta program, så skulle det gå (om det fanns ledig plats på NA) t o m mitten av september.. men nu är det mitten av oktober och jag har extremt svårt att tro att någon gymnasieskola skulle ta in en ny elev som, dessutom, gick på ett annat program i en halvtermin. Inte ens eleverna som går på samma program kan byta skola mitt i läsåret (är i alla fall min erfarenhet).
    Vad du kan göra är att under resten av läsåret försöka genomföra prövning i "grundskolefysik" och söka till NA till nästa höst, till HT2024, alltså. Det ser jag som en realistisk lösning på situationen.
    Jag tycker att dina vårdnadshavare bör kontakta rektorn på din "gamla" grundskola och insistera på att du skulle få möjlighet att göra prövning i fysik. Och så söker du till NA, via gymnasieantagningen, till nästa höst. Under resten av läsåret (det nuvarande läsåret, alltså...) råder jag dig göra ditt bästa i varje kurs du läser och försöka skaffa dig så bra kunskaper som möjligt och så höga betyg som möjligt; detta för att det är, för det första, alltid bra att kunna mer, och för det andra, om du ändrar dig och vill stanna på ditt nuvarande program, så har du bra kunskapsgrund att bygga vidare på...
    En fråga: varför vill du läsa just NA? är det för att du gillar naturvetenskapliga ämnen så mycket? eller har du ett mål att bli t.ex Läkare? Om en ungdom vill satsa på läkaryrket, så kan hen gå vägen via VO och komplettering efter gymnasiet - det är faktiskt en mycket bra lösning: man lär sig den "praktiska vården" från grunden och kan på sikt bli en mycket bättre läkare än om man ej lär sig det i unga år. Är det ngt yrke du tänker särskilt på som du vill "sikta på", alltså?
    Men jag vill också ge dig information om Programmet som heter Programinriktat val. Gymnasieskolorna kan ta in en obehörig elev (vilket görs dock nästan uteslutande i fall det står tomma/lediga platser på utbildningen) och då är tanken att eleven ska läsa ikapp det ämnet som hen "missade" på grundskolan och sedan läsa ikapp samma ämne tillsammans med sin gymnasieklass och att hen, för övrigt, läser med en gymnasieklass "som om hen vore behörig". Så, även om du inte får göra prövning och därför inte ska kunna få godkänt betyg i grundskolefysik, så finns det ändå en chans att någon gymnasieskola inte kommer fylla sina platser på Naturvetenskapsprogrammet och öppnar därför för antagning på Programinriktat val. Det är inte möjligt att på förhand säga att den möjligheten kommer att finnas eller inte. Enligt skolverket får varje gymnasieskola själv bestämma om de kommer ta in på IMV eller inte. Och enligt min erfarenhet görs det nästan bara om det står tomma platser på utbildningen. Det är besvärligt för gymnasieskolan att ta in på IMV för att då måste skolan ge eleven möjlighet att läsa "det ämnet eller de ämnen i vilket/vilka hen är obehörig" separat från klassen (på grundskolenivå) och det måste i så fall bli i en liten grupp eller t o m individuellt med läraren (vilket är väldigt dyrt för skolan då lärartid är mycket dyrbar). Det är också oklart när (eller ens om) en IMV-elev blir behörig till ett nationellt program; på så sätt kan "problemet" hänga med under resten av elevens gymnasietid... och eleven kommer gå ut gymnasiet utan examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sebastian888 :

      Tack så mycket för svaret.

      Jag står dock redan i kö till några gymnasier här i trakten (NA program). Jag är bara nervös för om de kommer kolla mina betyg eller inte. Jag ligger faktiskt inte så värst långt bakom rent kunskapsmässigt, tro det eller ej. Har räknat klart en matte 1c bok och försöker samtidigt hänga med vad mina kompisar på natur arbetar med. Jag vill verkligen inte söka till naturprogrammet nästa år. I sånna fall skulle jag lika gärna kunnat gjort ett tekniskt basår efter min gymnasietid. Jag vill ju helt jobba med något inom ramarna av biokemi och ingenjör.

      Jag frågade förresten rektorn på min förra skola ifall det var möjligt att få betyget på något sätt. Hon sa att det var fullt möjligt, men att jag i sådana fall skulle behöva göra en online kurs med en ny lärare. Hon menade dock att detta skulle vara extremt tidskrävande och att jag inte heller skulle kunna få något högre betyg än E. Jag tackade naturligtvis nej till detta, då det lät nästintill omöjligt utifrån hennes beskrivning. Dessutom ville jag inte heller riskera att sänka mina betyg i resterande ämnen. Ångrar lite detta i efterhand…

      Men OM jag nu skulle fått en plats på en ny skola, tror du att de skulle kollat mina betyg? Går det inte heller att göra en fysikprövning NU och sen söka till naturprogrammet? Vill verkligen inte vänta till nästa år.

    • Milla :

      Gymnasieskolorna får inte anta en obehörig elev. Du är dock behörig till Programinriktat val, men inte till självaste Naturvetenskapsprogrammet. Så här sent på läsåret, mitt i oktober, har jag extremt svårt att tro att någon gymnasieskola skulle ta in en ny elev. Du har ju inte läst Kemi sedan mitten av augusti vilket NA-eleverna har gjort (de läser kemi 1 under första året på gymnasiet). Att du räknade igenom matte 1c är jättebra men... problemet för gymnasieskolorna är att de är redan överhopade med problem och svårigheter där lärarbrist och resurs är två av de största och skulle en ny elev tillkomma (även om den eleven läst exakt samma kurser på en annan skola) då måste den eleven få "inskolning" och handledning och instruktioner på hur hen ska läsa ikapp och då tas den lärartiden från de övriga elever som började läsa när läsåret började. Eftersom det är så stor lärarbrist är rektorerna "rädda om" behöriga lärare och om läraren säger att jag inte orkar inskola ännu en ny elev, förutom det att jag undervisas redan i för stora klasser ... så kommer rektorn inte beordra läraren att inskola ännu en ny elev. Intagningsstopp brukar införas i mitten av september eller som absolut längst sista september men då handlar det om att ta in elever som läste samma program (samma kurser) på en annan skola. Att ta in en elev från ett annat program mitt i oktober!? - det händer inte... inte enligt min erfarenhet. Jag säger därför att chansen för dig att nu, mitt i oktober, bli antagen till ett annat program (oavsett vilket det andra programmet är) är astronomiskt liten. Jag tror, helt enkelt, inte att det skulle ske. Du får gärna höra av dig längre fram och berätta hur det gick... Jag blir givetvis glad för din skull men också väldigt förvånad (om du kommer nu eller senare under läsåret) antas till en ny gymnasieskola eller ett nytt program på samma skola.
      Du behöver inte vara "rädd" att gymnasieskola kommer kolla på dina betyg från grundskolan, för det kommer den garanterat att göra - det är det första som görs när det kommer upp en fråga om att anta en ny elev. Det är dessutom i gymnasiantagningens databas redan tydligt markerat att du är obehörig till NA och TE där fysik krävs och du saknar den behörigheten.
      Jag vet inte vad du menar med att du "står i kö" till några gymnasieskolor... Du kanske anmält intresse genom ett formulär? Du kan inte stå i den vanliga reservkön som gymnasieantagningen formar av Behöriga elever som ej kom in på grund av för låga betygspoäng. Detta för att obehöriga kan ej antas till gymnasieskolans nationella program.
      Jag förstår att det finns orsaker till att du fick F i fysik i ditt slutbetyg från grundskolan. Men den här regeln (att obehöriga får ej antas till gymnasieskolans nationella program) har inga undantag (i alla fall har inte jag stött på ngt.sådant förut...).

    • Milla : Det där med att söka till år1 till nästa år har inga nackdelar. Det påverkar inte dina nuvarande studier. Om du lägger ansökan via gymnasieantagningen under val- eller omvals/nyvalsperiod (senare på våren) då har du en chans att bli antagen till NA (förutsatt att du innan läsåret är slut får godkänt betyg i fysik från grundskolan, på något sätt - t.ex genom en prövning) och då kan du när du fått antagningsbesked tacka ja eller nej till erbjuden plats i år1 på NA. Det är ingen som kommer tvinga dig byta från din nuvarande utbildning till den nya utbildningen; du kommer att ha ett fritt val ang.hur du vill göra. Men du måste i så fall båda göra ansökan i tid (senast sista dagen i omvalsperioden) och också skaffa dig godkänt betyg i fysik från grundskolan. Prövningsfrsöket kan kosta 500 kr. Det kan också bli svårt att få igenom att du ska få lov att göra prövning. Det finns inte heller någon garanti att få godkänt betyg på prövningen (elevern bör uppvisa tillräckliga kunskaper för att få godkänt betyg); betyg på prövningen brukar sättas av två lärare som i samråd i varandra kommer överens om vilket betyg eleven förtjänar. Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst. Jag har nu förklarat reglerna och gett råd ang.vad jag tycker du bör göra.