Maja
    Alla mina vänner vet vad de ska gå för gymnasium, men inte jag. Mina bästa ämnen är Svenska och Engelska. Jag har funderat på ekonomiprogrammet med inriktning juridik, men är rädd för att det blir så väldigt stillasittande. Jag är väldigt aktiv på min fritid och skulle aldrig klara ett jobb framför en skärm.
    Sen har jag också funderat på att gå Lärarhögskolan och bli lärare i Svenska och Engelska.
    Mitt drömjobb skulle vara författare, eller någonting inom film, typ skådespelerska, regissör eller manusförfattare. Finns det någon linje för det? Jag vet att Estetiska har teaterlinje och sånt, men om man vill vara regissör?
    Nu i nian hade vi prao, då var jag på lokaltidningen. Det var väldigt kul men, precis som jag trott, var det något alldeles för stillasittande för mig.
    Som du kanske fattar har jag många bollar i luften, vilket ger mig så mycket ångest, för jag har ingen aning om vad jag ska välja.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!

    Du skriver att alla dina kompisar vet vad de ska välja... det kanske är så, eller så kanske de säger att de "vet", men ändå är ganska osäkra... och än finns det tid.

    Du behöver inte bestämma dig fram till sista dagen i Omvalsperioden på våren. Under omvalsperioden är det helt OK att helt ändra sitt gymnasieval. Man behöver inte ändra, men man kan göra det. Därför har du ännu ganska gott om tid.

    Jag antar att du vet att det är bra att gå på Öppna hus och besöka mässorna, boka prova-på /"Skugga"/ på gymnasiet är också en jättebra idé! Då kan du bli elev för en dag och t o m testa äta lunch i gymnasieskolans restaurang! :)

    Gör gärna Test på gymnasieguiden.se>>

    Du nämner att du är intresserad av film - kika gärna på vilka olika "filmyrken" som finns>>

    Det finns några gymnasieskolor i Sverige som specialiserar sig på Film, bl a är det Stillerska>>

    Folkuniversitetets-gymnasium-i-trollhattan>> finns det profil "film" som man kan välja på Estetiska programmet.

    Kulturama-gymnasium>> kan man välja profil "filmare" på Estetiska programmet.

    Vad man går för program på gymnasiet är viktigt men inte helt avgörande för ens framtid. Väldigt stor roll spelar hur du pluggar hemma och vad du gör utanför skolan. Din Hobby kan bli ditt framtida jobb!

    Kika på de olika yrkena på www.framtid.se och hör av dig igen när du har valt några yrken som du fastnar för!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare