Desirée

    Det är så att jag har funderat lite på vilken linje jag vill gå på. Och jag har fasnat för Barn och fritid med pergogisk och arbete. Men det finns inte så många skolor som man kan gå på. Så min fråga är om det finns någon annan linje som liknar barn och fritid som de flesta skolor har.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en intressant fråga du ställer men också svår att svara på... därför att...
    Barn- och fritidsprogrammet (BF) är ett yrkesprogram som ger dig kunskaper att arbeta med människor i alla åldrar inom pedagogiska och sociala yrkesområden. Du kan se utförlig information om det programmet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/BF - det programmet har "vissa likheter med" yrkesprogrammen FS, HT och VO men också med det högskoleförberedande program SA, inriktning Beteendevetenskap.
    Att svara på frågan om vilket av de program som jag nämner ovan som de flesta gymnasieskolor har, kan jag inte. Detta för att olika gymnasieskolor har olika utbud av utbildningar och man måste titta på vad just den gymnasieskola har i sitt utbud... utbud av utbildningar kan också förändras och ibland så sent som mitt i juni samma år som utbildningen skulle ha börjat (detta kan hända om för få elever har sökt eller på grund av lärarbrist). Därför rekommenderar jag att du i din gymnasieansökan har flera alternativ (t o m många alternativ) - sök till alla de skolor och alla de utbildningar på skolorna som du kan tänka dig att läsa; prioritera så att du lägger överst, som alternativ nr.1 den skola och utbildning på skolan som du helst vill läsa och sedan i "fallande grad" (sist lägger du in det alternativet som du kan tänka dig acceptera "i värsta fall").
    Exempel på gymnasieskolorna som, enligt den information jag har tillgång till, erbjuder BF eller något av de programmen som "liknar" BF:
    gymnasieguiden.se/gymnasium/vackstanasgymnasiet
    gymnasieguiden.se/gymnasium/praktiska-sodertalje
    gymnasieguiden.se/gymnasium/ronninge-gymnasium
    gymnasieguiden.se/gymnasium/ostra-gymnasiet
    gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-huddinge
    gymnasieguiden.se/gymnasium/tullinge-gymnasium

    Studie- och yrkesvägledare