Donna
    Hej
    Jag går första året på samhällsvetenskapliga programmet och insåg nu att det inte var det rätta programmet. Eftersom att jag är mer intresserad av de naturvetenskapliga ämnena, är natur det rätta för mig. Men vill verkligen inte gå om ett år och byta program efter 1 år, isåfall går jag kvar på samhällslinjen. Finns det möjlighet för mig att byta nu efter 3 månader och ta igen det jag missat vid sidan om? Vilka utbildningar blir man behörig till om man läser ett tekniskt basår efter gymnasiet, funderar då på apotekare eller BMA? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Donna,

    innehåll i basår på högskolorna kan vara ganska olika. Du skriver "tekniskt basår" men om du vill bli behörig till Apotekare>> eller BMA>> - då är det snarare ett naturvetenskapligt basår (där även biologi ingår) som du behöver läsa i så fall.

    På Samhällsvet.programmet finns det ofta möjlighet att välja läsa mer matte - välj läsa matte 3b. Du kan kanske också välja till Kemi1 eller Biologi 1 och kanske även Fysik 1a, om din skola har möjlighet att erbjuda dem kurser som valbara kurser.

    Annars så går det faktiskt att bedriva självstudier. Du kan låna läroböcker i fysik, kemi och biologi och bedriva självstudier. Det finns också internet kurser både där man betalar och de som är gratis. Där får du inga betyg, men du får kunskaper. Har man kunskaper, kan man sedan göra prövningar och få betyg.

    I matte finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se - där alla kurser är upplagda för självstudier. Läs framåt ... nu läser ni på SA matte 1b, räkna igenom hela den och påbörja på egen hand läsa matte 2, och sedan matte 3, varför inte?

    Kika på "yrkespresentationen" Autodidakt>> :) Man kan lära sig otroligt mycket på egen hand. Man behöver inte nödvändigtvis ha lektioner eller prov för att lära sig saker. Man kan faktiskt lära sig ibland till och med bättre utan lektioner och prov. Du lär dig på egen hand i din egen takt på det sättet som passar just dig! Ta gärna del av Tips om Studieteknik på GymnasieGuiden>>>

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    P.S: att du får byta till Naturvet.programmet i slutet av november, när du idag läser SA, tror inte jag på. Detta pga de på NA läser Kemi, Fysik och de är nu i prindip klara med Matte 1c, och ska snart börja med matte 2c och ni på SA har inte ens läst halva kursen matte 1b. C-spår i matte är det "avancerade", svårare spår. Jag trivlar inte på att du är duktig nog att klara läsa c-spår i matte, men när du inte gjorde det från början av läsåret, måste läraren ge handledning och extrahjälp - och de resurser finns oftast inte på skolorna. Du riskerar också få lägre betyg än det som du borde ha fått om du följde undervisning på "vanligt sätt". Det är rektors beslut, men jag tror inte det går. Givetvis får du fråga. Hör av dig sen och berätta hur det går.

    Ang. skaffa sig behörighet efter gymnasiet (genom att komplettera sina gymnasiala betyg) så finns det ett antal Olika möjligheter:

    - självstudier och sedan göra prövningar;

    - läsa på Komvux;

    - läsa på ett naturvetenskapligt basår på högskola/universitet.