Miriam

    Hej, Jag har inte bestömmt mig ännu men är ganska säker på att jag kommer gå någon yh utbildning i Stockholm eller Göteborg. Men min fråga är när stänger dem så att man inte kan söka längre? Har hört att man ska skicka med sina betyg men har inte tagit examen än så jag kan inte ge ut dem.

    Jag har kollat på event manager/ projekt ledare / eventkoordinator. Finns det någon skillnad på dessa tre yrken? Eller är det snarlika yrken med olika namn?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,
    roligt att du har hittat flera olika intressanta för dig Yrkeshögskoleutbildningar! De har olika ansökningsperioder och man får titta på varje yh separat - när sista dag att söka blir. Sedan kan man komplettera med betyg senare; det står oftast sista dag att komplettera ... och om man ej kan komplettera när sista dag att komplettera är - då kontaktar man yh-utbildningsansvariga och förklarar att man ännu inte har fått sitt examensbevis och att man kompletterar så fort man kan.

    Ang. olika yrken:
    Projektledare >>>> kan leda projekt inom Olika branscher;
    Eventkoordinator >>>  eller Eventmanager är en sort projektledare inom Event-branschen; Kika gärna på olika yrken inom Eventbranschen >>>>.

    Inga av de yrken är "reglerade yrken", dvs det är ganska fritt för arbetsgivare att anställa vem hen vill. Och det ser ut som så att arbetsgivare vill anställa personer som har gått en yrkeshögskoleutbildning. Detta av flera olika orsaker: yh följer arbetsmarknaden och de behov som finns inom arbetslivet; de flesta yh inkluderar också LiA, lärande i arbete, praktik.

    Daniel SYV

    Hej Miriam;

    jag hoppas du vet att hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Se om även https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator som har sista ansökningsdag 30 april och/eller https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/teater-event-scentekniker-frans-stockholm som har sista ansökningsdag 2 maj - blir av intresse för dig.

    Den här yh utb https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/projektledning-hallbara-moten-och-event har sista ansökningsdag 2 maj.
    Och den här - https://www.yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events - 24 april.
    Det är alltså Olika "sista ansökningsdag", eftersom varje yh bestämmer själva när deras sista ansökningsdag blir. Men vänta inte till sista ansökningsdag, utan sök i god tid! och Lycka till!

    mvh

    D: