Sim

    Hej! Jag äntligen blivit klar med alla kurser som jag har behövt läsa upp via Komvux och kommer få en utfärdad gymnasieexamen. Problemet är att jag kommer troligtvis inte hinna få den innan den 15e april för att söka in till diverse utbildningar. Jag undrar, när jag ska söka in på universitet på antagning.se, kan jag då bara söka in med ett äldre samlat betygskatalog där jag inte har med alla betyg så länge tills jag får min gymnasieexamen? Kommer man sen när man fått in gymnasieexamen då kunna komplettera eller görs det automatiskt? Jag kommer även vilja söka in som medicisk sekreterare på yrkeshögskola och där är också sista ansökningsdag den 15e april. Men jag har kontaktat en utbildningsledare som berättar det är möjligt att komplettera. Men hur är det tänkt att man ska skicka in en gymnasieexamen som man får via post? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller komplettera sin anmälan på Antagning.se (när man söker till svenska högskole-universitetsutbildningar) så blir sista dag för komplettering den 20 juni 2024 - läs information på Antagning.se/Viktiga datum  --- det är möjligt att ditt examensbevis "dyker upp" på din inloggning på Antagning.se men det är du som ska kontrollera om examensbeviset och andra meriter som du vill "åberopa" är synliga på Antagning.se -- om de inte är det, så laddar du upp dina Betyg/Intyg t.ex examensbevis på www.antagning.se
    Vad gäller ansökan till en yrkeshögskoleutbildning (du skriver i din fråga att du vill utbilda dig till Medicinsk sekreterare), så gör olika yrkeshögskolor på lite olika sätt. Du vinner mycket på att läsa så mycket som möjligt på utbildningens egen webbplats och om du är osäker fråga de som jobbar på just den yrkeshögskola; t.ex kan man på vissa yrkeshögskolor, när man gör ansökan och inte är behörig sista dag inom ansökningsperiod särskilt Ansöka om att få lov att komplettera i efterhand; på vissa andra (ganska många andra) så står det att Sista dag för komplettering är "det här datumet" men om du vet att du får ditt examensbevis senare än sista dag för komplettering av din ansökan till yrkeshögskola, be om lov att få komplettera senare; och YH-utbildningar kan även ta in obehöriga, så det är inte omöjligt att du skulle komma in även utan examensbeviset.

    Studie- och yrkesvägledare