Alice
    Hej!

    Jag kollar runt på olika utbildningar för högskolan/universitet och kom att tänka på att man kan söka till enskilda kurser istället för färdiga program. Men hur vet man att dessa kurser inte krockar med varandra (på schemat) och mer exakt hur ansöker man till såna kurser?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    det finns kurser som är på heltid, exempelvis 30 hp-kurs och den läses under en termin. Men den kan vara på distans eller på kvällstid eller på dagtid. Är kursen på distans, kan det ingå obligatoriska träffar. Ingår det inga obligatoriska träffar, förlägger man sin studietid när det passar den studerande. Och oftast läser man endast på heltid (många jobbar vid sidan av - extrajobb).

    Det finns också mindre kurser - ex. läser man 15 hp på en termin (halvtidsstudier); eller t om ännu mindre kurser á 7,5 hp (kan vara förlägda under en heltermin på 25% av studietakt eller på halvtid under en halvtermin).

    Är det flera kurser man vill läsa som går på dagtid, kan de "krocka" och därför rekommenderas det att antingen läsa heltidskurser (en kurs per termin) eller välja en dagtidskurs och resterande på distans eller en dagtidskurs, en kvällskurs och resterande - distanskurser (helst utan obligatoriska träffar).

    Du frågar också hur man söker: ansökningssidan heter www.antagning.se men vissa kurser söker man direkt till lärosätena (man bör se vad som står på kursens beskrivning på hemsidan).

    Vänligen
    Julia syv