Korvas456

    Hej! Jag går i 1an på estet linjen. Det råkar va så att jag älskar de estetiska ämnena och just kemi lika mycket. Det som man inte ens läser på estet. Jag undrar om det vore möjligt för mig att lägga till kemi?. Kanske som individuellt val eller så. Eller om det går att skräddarsy ens program lite? Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    fråga SYV på din skola om det är möjligt för dig att läsa kemi. De generella reglerna säger att du inom individuellt val får läsa 200 poäng (till exempel två stycken 100poängskurser, t.ex kemi 1 och 2) men frågan är om lärare finns på skolan som kan/får undervisa i kemi och om en grupp elever kan sättas ihop som ska läsa kemi (för att skolorna har inte råd att bedriva individuell undervisning). Chansen är större att du skulle kunna läsa kemi om det på din skola finns NA och/eller TE för att på de programmen är kurser i kemi obligatoriska och då måste undervisning i kemi finnas på din skola men även om det är så, så innebär det inte per automatik att du ska få läsa kemi (för att kurserna i kemi, alltså tider när lektionerna i kemi går måste också passa in i ditt schemat - du får ju inte missa några för dig på ditt program, ES, obligatoriska lektioner). Förutom Individuellt val finns även /i alla fall teoretiskt sett/ möjlighet att läsa ett utökat program och läsa "i princip hur många kurser som helst" utanför programmets 2500 poäng - men det beslutar rektor på din skola om.
    Så, svar på din fråga är - du måste få svar från personal på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare