Mona
    Om en elev blivit antagen till NIU på en skola men väljer att söka andra skolor före den skolan han kommit in på NIU.
    Nu är det väl ändå så att om han inte skulle komma in på de val han har före NIU finns hans niuplats kvar?
    Han måste väl inte söka den skola först där han blivit antagen till NIU?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mona,

    om eleven VILL GÅ NIU, då bör hen söka utbildning på den skola som erbjuder niu.

    Att man kom in på niu betyder att OM ELEVEN GENOM KONKURRENS på sina betyg från grundskolan, kommer in på ett nationellt program på den gymnasieskola som erbjuder niu, i så fall har hen möjlighet att gå niu-utb. Om eleven inte söker utbildning eller genom konkurrens inte kommer in, eller inte blir behörig till utbildningen som hen söker - blir det ingen utbildning för eleven på den skola som erbjuder niu.

    Eleven får givetvis söka i första hand till någon annan skola, och om hen kommer in där, då har hen plats där, då blir det ingen NIU-plats. Om eleven kommer in på sin lägreprioriterad alternativ på en skola som erbjuder NIU och om hen redan fick försäkran om att få niu-utb., då blir det utb med niu.

    Eleven får givetvis söka många alternaiv och bör prioritera dem i den ordningen som hen vill komma in på. Den utb., som eleven vill gå i första hand bör hen lägga som alternativ nr.1 dvs som sin högstprioriterade alternativ.

    Du får gärna kontakta antagningskansliet och SYV på elevens skola och höra vad de säger...

    Hälsningar

    Peter syv