Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror du menar Samlat betygsdokument (dock skriver du "slutbetygsdokument"). Vad  "slutbetygsdokument" är vet jag inte. Min gissning är att du antingen har Slutbetyg eller Samlat betygsdokument. Om det dokument du har idag inte ger dig grundläggande behörighet till högskolestudier, så kommer du inte kunna få några högskolepoäng, för att du ska inte kunna bli antagen till någon kurs på högskole-universitetsnivå, men du kanske kan påvisa att du har grundläggande behörighet genom "reell kompetens" (se information om "en annan väg" på Antagning.se). Hänvisning: antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg
    Om du har 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid + godkända betyg i ett antal gymnasiala kurser (se på länken ovan), då är du grundläggande behörig. Och om utbildning du kan få via jobbet ej kräver någon särskild behörighet eller om du har den, så kommer du bli antagen till högskolekurserna. Dock kommer inte de godkända högskole/universitetskurserna påverka frågan om ett Slutbetyg från gymnasiet.
    För att få ett Slutbetyg (eller Examensbevis) vänder du dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och gör planering kring vilka gymnasiala kurser du behöver läsa (tillsammans med SYV på komvux). Möjlighet att få ut ett Slutbetyg kommer upphöra 1 juli 2025 och efter det kommer endast Examensbevis finnas på komvux. Det är fördelaktigare för dig att försöka komplettera upp till ett slutbetyg, så mitt råd är att du snarast bokar tid med SYV på komvux och utreder hur mycket som fattas och fattar sedan ditt beslut om du ska läsa mot ett slutbetyg eller inte.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare