Nasseapa

    Hej, Jag pluggade en kurs på komvux (spanska 4) i höstas för att höja min merit. Jag fick dock F på den kursen. Nu har jag sökt universitet. Där jag sökt syns mina gymnasiebetyg och högskoleprovets poäng, men inte betyget för spanska 4? Jag undrar därför om det är så att den inte ”gills” för att jag fick F. Vet tex att om man gör en prövning i en kurs men får lägre betyg än vad man redan har så sänks inte betyget. Fungerar det på samma sätt med denna kurs? Min merit borde ju egentligen sänkas i den urvalsgruppen tänker jag? Hur fungerar detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, du skriver tyvärr inte om du fick examensbevis när du gick ut gymnasiet eller om du fick studiebevis och det är två olika situationer och kräver olika svar.
    Om du gick ut gymnasiet med examensbeviset och efter det läst en kurs på komvux (vilken som helst kurs) och fick F då räknas inte den kursen (betyget i den kursen) alls, alltså det blir som om du inte läst den kursen i vilken du fick F.
    Om du gick ut gymnasiet med studiebeviset, då saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och Antagning.se kommer ge dig svar OBEHÖRIG i fall du senast den 20 juni 2024 inte laddar upp ditt examensbevis eller Studieomdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola.
    Om du tog ut examensbevis från komvux och inom 2400poäng inkluderade i ditt examensbevis kursen Spanska 4, då kommer betyget i Spanska 4 räknas in (oavsett om det är F eller godkänt betyg); dock får du inga meritpoäng för den kursen eftersom F-betyget ger inte meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare