Fadi
    Hej, jag ska börja sista året på IB inom någon vecka, och eftersom ansökningsperioden för universitet börjar närma sig så har jag några frågor om just ansökning. Jag har 7 IB-ämnen: Svenska A HL, English B HL, Math SL. Physics SL, Chemistry SL, Biology SL, samt Psychology HL. Hur funkar det när jag söker in på universitet? Kan jag söka in med alla mina 7 ämnen eller måste jag välja bort ett?Om jag behöver välja bort ett ämne, görs detta före eller efter att jag har fått mina betyg/ IB-diplom? Är det någon skillnad mellan att söka in på universitet i Sverige och att söka in på universitet i andra länder? Jag vill gärna utnyttja alla mina ämnen till det maximala. Jag vill gärna också ha så många dörrar öppna som möjligt, vilket är just anledningen till varför jag valde 7 ämnen. Tack!

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Fadi, det som gäller när man söker till högskola i Sverige med IB-diplom, kan man läsa på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/

    Ang. andra länder är det svårt att säga: det finns många länder och olika länder kan ha olika regler.

    Mitt råd är att du pratar med SYV på din IB-utbildning, som borde ha erfarenhet av att elever på din skola har tidigare haft samma eller liknande frågor. I annat fall kan hen söka experthjälp på IBO-organisationen centralt eller hos en kollega som jobbar som SYV på en annan IB-skola.

    När elever läser fler ämnen än de måste läsa, är det ett "undantag" och kan därför vara svårt att exakt veta vad som gäller.

    Jag ska prata med kollegorna och vi återkommer i fall vi hittar ett bättre svar på din fråga än att hänvisa dig till din egen SYV. :)

    Hälsningar

    Daniel

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej !

    I Sverige söker du till högskola/universitet med ditt IB-diploma. Hur ditt IB-diploma kommer att se ut måste du prata om med personal på just din IB-utbildning om.

    Jag antar att du går på en av de här två IB-skolorna>>... - men du kanske går på en annan IB-skola? Jag vet inte på vilken skola du går... och saken är den att varje IB-skola har viss egen frihet. det finns gemensamma regler inom IB-organisationen, men även viss frihet för varje skola att göra lite "egna bedömningar och varianter". Därför måste du ställa din fråga till Studie- och yrkesvägledare eller till IB-koordinator på din egen skola.

    Hälsningar

    ANNA