Johan
    Hej. Undrar hur mycket antagningspoäng som krävs för att komma in på Naturvetenskapslinjer i Växjö, exempelvis Växjö fria gymnasium, Katedral eller ProCivitas. Ligger just nu på 217.5 i meritpoäng, går dock endast i 8:an just nu men tycker det är viktigt att planera sina utbildningsplaner i förtid.

    (Anledningen till att jag är tvungen att fråga är för att ingenstans på Internet finns det information angående antagningspoäng som krävs, har provat ett flertal sidor.)

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johan,

    det är bra att vara ute i god tid! :)

    Antagningskansliet i Växjö har den här platsen >>>www.antagningskanslier.se - en sida där alla gymnasieantagningskanslier finns med sina uppgifter.

    Antagningsstatistik för "Gymnasium Kronoberg" finns på kronoberg.se/Antagningsstatistik.

    Liselotte

    Som jag kan se erbjuds NA på 3 gymnasier i Växjö - här >>> kan du se skolornas presentationer. Som ja kan se, var lägsta "siffran" (betygspoäng) för Naturvetenskapsprogrammet i Växjö 250 betygspoäng (som kan kallas för meritpoäng eller jämförelsetal och kan förkortas till Mtv eller Jft).

    Gör ditt bästa i varje ämne du läser. Träna på matte på egen hand kan du på www.matteboken.se och även elever som har A-betyg i matte, kan få hjälp i Räknestugorna som drivs av Mattecentrum. I Växjö finns RäknestuganTeknikum. Det är just nu på måndagar kl.16-18 (dvs i eftermiddag, idag) - så du kan åka dit, om du har möjlighet idag och spana in vad det är för något och om det kan bli till hjälp för dig! :)

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi har på eftermiddag lyckats få tag på en person på gymnasieantagningen i din del av landet; vi fick svar att det troligtvis kommer att krävas minst 250 MTV, meritvärde ( betygspoäng ) för att komm ain på Naturvetenskapsprogrammet i Växjö. Ingen kan veta - på förhand- exakt hur höga betyg som kommer att ge plats, detta för att antagningsgräns uppstår i konkurrensen ... och beror på många olika föränderliga "aspekter", bl a antal platser på det aktuella programmet på olika skolor i samma stad; hur populärt programmet blir; hur höga betyg som eleverna kommer att ha som söker till det programmet mm och m.fl.

    Det som brukar "hjälpa" är att du läser på så gott du kan; att du försöker få så höga betyg i alla kurser/ämnen som du kan få, men vi råder också att lägga in ännu fler alternativ i sin gymnasieansökan - antingen se hur långt du kan pendla och söka NA även i närliggande städer och/eller söka även till andra program än NA.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA