Tove
    Hej,
    Visserligen är det ett år kvar tills jag ska välja, men har börjat fundera redan nu. Jag vill gå handelsprogrammet, och bli butikschef när jag blir äldre. Men jag har även viljat bli lärare, mellanstadielärare. Går det att lägga till kurser på programmet och vilka isåfall? För att jag ska bli behörig till högskola/universitet. Eller går det inte? Tänker ifall jag absolut inte vill bli butikssäljare när jag eventuellt går på programmet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tove!

    Det är mycket bra att du är ute i god tid!

    du är intresserad av Handels- & administrationsprogrammet och det är ett yrkesprogram. På alla yrkesprogram har alla elever rätt att läsa kurser för behörighet till högskola/universitet. På HA är det följande kurser: Svenska /svenska som andraspråk 2och3 samt Engelska 6 som behöver väljas till och jag råder att lägga Svenska/sv som andraspråk 2 och Eng6 - inom programfördjupningen och sv3 - inom Individuellt val.

    Du kan kika på Programplan för HA och direkt/snabblänk är här >> och längst ner på sidan där ser du vilka kurser som behöver väljas för att få grundläggande behörighet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Om jag förstod dig rätt så är du intresserad av flera olika yrken, bl a av Butikschef, Lärare (på mellanstadiet) men tror inte att du vill jobba som Butikssäljare (i alla fall du tror kanske att det är det du inte vill jobba som).

    Jag tänker så här: Handels- och administrationsprogrammet har 2 inriktningar och man läser oftast inriktning från åk2 på gymnasiet, dvs du kan under åk1 fortfarande ändra dig. I fall du inte vill jobba som Butikssäljare - då är det inriktning Administrativ service som passar bättre.

    Om du vill bli Butikschef, är det dock en stor fördel att ha arbetat som Butikssäljare (i alla fall under en period) då man behöver kunna förstå sig på den verkligheten som dina medarbetare "tampas" dagligen med. Det gör dig till en bättre chef.

    Se vilka yrkesutgångar som finns på

    Handels- och administrationsprogrammet>>

    inriktning Administrativ service>>

    Yrkesutgångar:
    - Ekonomiassistent>>
    - Själjsupport
    - Redovisningsassistent
    - Projekadministratör
    - Personalassistent
    - Orderadministratör
    - Marknadsassistent
    - Kundservice och reception
    - Kommunikatör>>
    - IT-administratör
    - Exponerings- och urställningsdesigner

    Läs om yrken inom Administration här>>

    ************************************

    inriktning Handel och service>>

    Yrkesutgångar:
    - Butikskommunikatör>> (visial merchandiser>>)
    - Butikssäljare>>
    - Företagssäljare>>
    - Handlare
    - Inköpare>>
    - Ledare i butik
    - Logistiker>>, Speditör>>
    - Marknadsförare>>
    - Näthandlare
    - Varumottagare

    Läs om yrken inom Försäljning, inköp & marknad>>

    • Tove : Tack så mycket för svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    • Tove : Kom just på att jag skrev fel i slutet, menade då butikschef* inte butikssäljare. Menade då ifall jag inte alls är intresserad av den branschen :)
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar till dig! :)
    Läs alla kommentarer