Astor
    Hej!
    Jag har börjat nyligen igen på gymnasiet. Innan dess så hoppade jag av gymnasiet pga att jag helt enkelt inte klarade stressen och betygpressen som idag finns på gymnasiet. Jag gick in i väggen och bestämde mig för att hoppa av gymnasiet. Nu går jag och läser in tre ämnen på Thorildsplans Gymnasium. Jag känner att min stress börjar komma igen. Så jag undrar, vad har jag för antalnativ? Jag vill helst inte läsa på en folkhögskola då jag har en kompis som läser där och han säger att det är totalt koas och man får knappt något stöd alls. Så vad har jag för allternativ istället för att hoppa av skolan och trampa hemma hela dagen?
    • Milla : Det finns många olika folkhögskolor och det kan vara väldigt olika villkor på de olika folkhögskolorna. :) Finns det KAA-ansvarig i din kommun? Kommunens aktivitets ansvar, syftar jag på? Har du kontakt med kurator, skolpsykolog och skolsköterska? Rektor på din skola kan också kanske /förhoppningsvis/ tipsa om ngt. för dig, passande, alternativ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Astor!

    Det är jättetråkigt att du känner att din stress börjar komma tillbaka. Om du läser 3 ämnen idag, kanske du kan läsa 2 ämnen eller 1 ämne bara? Är det ett alternativ som du känner kan funka för dig?

    Ang. stress och press och betygs-hysteri...
    Olika människor klarar det olika bra/dåligt och det förändras också över tid. Just du just nu klarar inte av det. Kanske finns det någon slags behandling som kan göra dig mer tålig på den punkten? Det måste läkare och psykologer svara på; det kan inte SYV göra, för SYV-ar har inte kompetens på område "medicinsk behandling".

    De alternativ som finns att studera gymnasiala kurser är, förutom nationella gymnasieprogram och folkhögskolestudier, även IM, individuellt alternativ >> (är du inskriven på Individuellt alternativ nu? och läser 3 kurser?). Om du idag inte är inskriven på Individuellt alternativ, kanske är det bra om du blir det... det  är mycket personal på IM som tar hand om elever (kuratorer, studie- och yrkesvägledare, specialpedagoger och skolsköterskor) + du kan då kombinera studier med praktik; kanske t o m gå på "helpraktik" under en viss period.
    Beroende på hur du mår, kanske du kan vara sjukskriven på halvtid + gå på praktik på 25% av tiden + läsa på 25% av tiden, exempelvis... kanske gå på praktik 2 dagar i veckan (5 timmar per dag) och så läsa kanske en kurs eller två... Det kommer i så fall ta lång tid innan du kan uppnå kraven för examensbevis, men du lär dig i alla fall någonting /även på praktiken/ + slipper "trampa vatten" hemma... utan du kommer att i din egen takt ändå förflytta dig framåt.
    *******
    Jag tycker det är bäst att följa läkarens/psykologens rekommendationer ang. hur mycket sysselsättning du klarar av och om det ska vara endast studier eller endast praktik eller om det är bra för dig att kombinera studier och praktik. Diskutera det med läkare och/eller med psykologer, som du förhoppningsvis har kontakt med.
    Det är också bra att prata med kurator och med skolsköterska; de brukar ha erfarenhet och kunskap inom liknande situationer; varje situation är unik, men vissa saker kan vara gemensamma och de yrkeskategorierna på skolorna brukar veta vad som finns "lokalt" där du bor och/eller går i skola... kanske ngt. lokalt projekt som skulle passa dig?
    KAA >>- kommunens aktivitetsansvarig - kommuner har aktivitetsansvar för ungdomar mellan 16 och 20 år; få reda på vem KAA-ansvarig i din kommun /där du är folkbokförd/ är och ta kontakt med honom/henne. KAA-ansvariga bör veta vad för alternativ som finns "lokalt" i din kommun.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Hör gärna av dig längre fram och berätta hur det går!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare