dodo
    Vilka universitet i Danmark erbjuder utbildning för apotekare eller masterexamen för receptarie som godkänns av Sverige? Dessutom undrar jag hur höga antagningspoängen är för apotekarprogrammet på engelska?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    angående utbildningar utomlands, så kan jag ge dig ett antal länkar till sidor som vi bedömer som pålitliga där du själv får leta information.

    Ang. antagningspoängen för apotekaprogrammet på engelska - i vilket land? Menar du i Danmark?

    Du skriver i din fråga att du vill veta vilka utbildningar till apotekare eller receptarie som godkänns i Sverige och jag förstår givetvis att du inte vill gå en utbildning som du inte ska kunna använda i Sverige sedan, men det är tyvärr så att Socialstyrelsen, som utfärdar legitimationer för bl a Apotekare svarar bestämt att de ej kan ge "förhandsbesked", dvs de kan inte svara på vilka utbildningar från utlandet som kommer att bli godkända. Socialstyrelsen säger att man skickar in sina utländska betyg och övrig dokumentation som de kräver in och får sedan besked om man t.ex behöver komplettera sin utländska utbildning eller om man kan få svensk legitimation direkt.

    Du får hemskt gärna höra med Socialstyrelsen direkt. Kontaktuppgifter finner du här >>

    Och här nere får du hänvisningar till några hemsidor som vi bedömer som pålitliga och som jag hoppas kan ge dig relevant information och en del svar på dina frågor:

    Info på Studera.nu om att studera i Danmark finner du här >>

    Info om utlandsstudier på Framtid.se finner du här >>

    Info för den som vill Studera utomlands som vi på Fråga Syv har sammanställt finner du här >>

    Här >> kan du kostnadsfritt beställa Universitets- och högskolerådets folder (som skickas hem till dig) om att studera utomlands.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med din studieplanering!

    ANNA