oliko

    Hej! Jag skulle vilja bli veterinär och efter sommaren ska jag välja gymnasium. De inriktning jag funderar på är hund inriktning, då kan jag ta med min hund till skolan. Men jag undrar kan man bli veterinär och plugga vidare om man väljer den inriktningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på sikt kan du bli behörig till utbildningen som leder till veterinärexamen och yrket Veterinär men du kommer (med mycket stor sannolikhet) behöva komplettera efter gymnasiet. Behörighet till veterinärprogrammet i Sverige kräver bland annat godkända betyg i gymnasiekurserna Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4. På NB läser man vanligtvis inte fysik, kemi eller biologi och vad gäller matematik så är endast matematik 1a en obligatorisk kurs.
    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NB
    framtid.se/yrke/veterinar

    Studie- och yrkesvägledare