Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ghaze,
    om du inte är elev på en gymnasieskola kan du göra prövningar, oberoende av vilken kommun du är folkbokförd i - man har rätt att göra prövningar i hela Sverige, och inte endast i den kommunen där man bor eller där man är folkbokförd.
    Att man har "rätt att göra prövning" betyder, dock, tyvärr - inte att man också lyckas hitta var man faktiskt kan göra prövning. Det är lärarbrist och samtidigt allt fler personer vill göra prövningar. Prövningsavgift (500 kr) har inte höjts på många-många år... vilket gör att de flesta har råd att betala den avgiften... Sammanlagt, blir det så att det är mycket svårt att hitta var man kan anväla sig till prövningar och allt svårare blir det.
    Det finns inte någon samlad info på vilka prövningar som erbjuds och var de erbjuds. Man måste tyvärr leta själv - och så är det Mycket-mycket färsk vara. Skulle jag nu "googla fram" var just nu (i skrivandets stund) finns möjlighet att anmäla sig till prövningar i de kurser du är intresserad av - så kanske du inte hinner läsa mitt svar ens, så är det redan för sent ... för att prövningstillfällena blir uppbokade blixt-snabbt. Det gäller att vara envis, leta hela tiden och ser man någon möjlighet - ska man snabbt anmäla sig, för att inte missa chansen.
    LYCKA TILL!
    Julia syv

    • :

      Hej Julia!

      Tack så hemskt mycket för ditt svar. Nej jag är inte elev på gymnasieskola, jag pluggar på komvux. Jag har letat ganska mycket överallt i Stockholm, Örebro och Linköping men tyvärr hittade inget!

      Det är sant man måste vara väldigt envis för att kunna hitta det! Ska försöka hitta något i Skåne/ Helsingborg eller Göteborg.

      Tusen tack Julia

    • Julia : Lycka till!