Elev

    Hej , jag titta igår på olika yrken i arbetsförmedlingen och fastnade för Arbetsmiljöingenjör. och undrar om man kan gå en direkt utbildning för det eller om man mst gå en annan typ av ingenjör utbildning först eller något sådant. Och om man kan gå en direkt utbildning till det , vad är behörigheterna alltså kursen man mst ha läst. Och vad betyder det egentligen att jobba som Arbetsmiljöingenjör lite mer inriktat , är det ett brett yrke ?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller utbildningen till Arbetsmiljöingenjör på högskolenivå, så brukar Umeå universitet erbjuda ett magisterprogram i arbetsmiljö och hälsa med inriktning mot arbetsmiljöteknik . Och KTH i Stockholm utbildar arbetsmiljöingenjörer på magisterprogrammet Teknik, hälsa och arbetsmiljöutveckling.
    Magisterprogrammet är ett-årigt påbyggnadsutbildning - för behörighet till vilken man bör ha kandidatexamen (3-årig utbildning på grundnivå). För behörighet till just de magisterprogrammen som jag nämner ovan brukar man behöva ha följande utbildning: "Examen inom det teknisk-naturvetenskapliga området eller yrkesexamen på minst 180 högskolepoäng inom motsvarande områden såsom kandidat- eller högskoleingenjörsexamen".

    Kika på info om yrket Högskoleingenjör och också på ett "liknande"-arbetsmiljöingenjör yrket Miljöhygieniker.