Elev
    Hej!
    Om man är utbildad lärare f-3 och arbetar med det, men efter ett tag känner att man vill arbeta med något annat. Vad finns det för andra arbetsmöjligheter med en sådan examen? Är man rätt så begränsad med denna examen eller finns det andra möjligheter?

    Sedan undrar jag även hur stor löneskillnaden är på ett ungefär som utbildad ämneslärare eller f-3 lärare samt ingångslön på ett ca. för en f-3 lärare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    med lärarexamen finns det många olika möjligheter, ex. kan man söka Rektorstjänster; man kan också söka jobb som inte har någonting med skola att göra över huvudet taget... ex. söka jobb som Arbetsförmedlare> eller som utredare>, ex. som utredare på FK>;
    det finns även jobb i diverse olika projekt;

    man kan också söka jobb som KAA-ansvarig> /det har delvis med skola att göra/;
    Man kan också läsa mer pedagogik och sikta på att bli skolforskare> eller en annan sort forskare eller högskolelärare>, ex. undervisa blivande F-3 lärare på högskola/universitet.

    Man kan också söka jobb som utbildningsadministratör ex. på högskolor/universitet eller på folkhögskolor, inom yrkeshögskola eller som studiestödsutredare> på CSN.

    Det finns alltså många olika möjligheter om man har en akademisk examen, oavsett vad för sort examen man har.

    Man kan också, med eller utan lärarexamen, starta "eget" och bli en egenarbetsgivare.

    Bästa hälsningar

    ANNA