Mikael SYV på FrågaSYV

    Det som krävs för att komma in på grundutbildning som Kustbevakningsmyndighet har, kan du läsa Här>>>

    det krävs bl a körkort.

    På gymnasiet passar det speciella programmet Marinteknik bäst, dock går det att läsa på vilket program som helst, t.ex inriktTransport på FT för att få körkort. På yrkesprogrammen: lägg till kurser för grundläggande behörighet till högskola.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Patrik!

    Jag tänkte komplettera och utveckla lite mer...

    En av punkterna för att bli behörig till Grundutbildning för att bli Kursbevakare är - "Fartygsbefälskurs klass VII och/eller Maskinbefälskurs klass VII (eller högre nautisk eller maskinteknisk utbildning)" - är högskolekurser som varje tar en termin på heltid att läsa på högskola. Det är mer fördelaktigt att ha läst båda dem kurserna, dvs ha läst på högskola i ett år på heltid. Med bara en av de kurserna blir du behörig men man har större chans att komma in om man har läst båda de kurserna. Man kan söka de kurserna på Chalmes (Tekniska högskolan i Göteborg) och på Linneuniversitetet (i Kalmar). På Chalmers har man slagit ihop dem och man läser bägge under ett år och behörighet till dem är endast "grundläggande" dvs inga särskilda kurser från gymnasiet krävs (så är det i alla fall nu men förändringar kan inträffa i framtiden).

    Eftersom du måste "in på högskola" behöver du behörighet till högskola och på yrkesprogrammen ingår inte kurser för högskolebehörighet som obligatoriska men alla elever har rätt att läsa dem (men du måste säga till om det på din skola).

    Frågor och svar om hur man blir Kustbevakare finns på den här sidan: här >>

    Presentation av yrke "Kustbevakningstjänsteman" finns här >>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • Ludmila : Nu fick vi ännu ett svar från en sakkunnig, som lyder: "Angående val utav utbildning för att sedan studera till kustbevakare så skulle jag personligen välja sjöfartsprogrammet. Finns nog så vitt jag vet ingen skräddarsydd gymnaieutbildning för att bli kustbevakare. I sjöfartsprogrammet ingår fartygsbefäl klass VIII, och då har man givetvis lättare när man sedan ska ta kustbevakningens fartygsbefäl klass VII."