Alma

    Hej! Jag går första året på teknisk fysik just nu på en teknisk högskola men har nu sökt till läkarprogrammet på universitetet i samma stad eftersom det känns som en utbildning som passar mig bättre. Jag har funderat på om det är något jag bör ha i åtanke när jag väl byter eller räcker det med att bara söka på antagning.se och komma in? Exempelvis, behöver jag hoppa av min utbildning innan jag tackar ja till den nya? Eller måste jag ens behövt hoppa av innan jag påbörjat min nya utbildning? Om någon har några andra tips eller saker jag bör tänka på som vore jobbigt att missa hade jag varit jättetacksam.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tänker på studiemedelsfrågan; antal veckor med studiemedel är begränsat och på eftergymnasial nivå kan man få det för max 6 läsår; så, om du tar studiemedel på den utbildningen du får nu, kommer inte antal veckor med studiemedel räcka till ... så du måste i så fall planera på hur du ska klara ekonomin under de långa studierna.
    Du behöver inte hoppa av din nuvarande utbildning för att kunna söka till en ny utbildning; om du kommer i en ny utbildning och bestämmer dig för att tacka Ja till den, meddelar du i så fall personal på din nuvarande utbildning om att du hoppar av innan nästa termin börjar (det är schysst att meddela avhopp så fort som möjligt för att det kan finnas de som vill komma in i senare del av programmet och det kan de göra endast om ledig plats finns).

    Studie- och yrkesvägledare