G.
    Hej,
    Mitt barn går i sexan på en IB-skola i Tokyo. Innan vi flyttade hit (jan2016) hade hon hunnit börja med franska som moderna språk på ht i åk6, alltså en termin.
    Den här terminen kan hon inte ta moderna språk eftersom hon måste ha stödengelska. Till hösten, när hon börjar 7:an, kan hon däremot välja mellan japanska eller spanska, dvs inte franska.
    Min dotter vill så klart läsa japanska (vilket jag stöttar eftersom det är här vi bor nu).
    Min fråga är; om hon läser japanska fortsättningsvis, hur påverkar det hennes möjligheter att söka vanlig gymnasieskola i Sverige (alltså ej IB) om vi flyttar tillbaka innan dess? Förstår att meritpoäng är inblandat på något sätt också? Eller.
    Tacksam för hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej G.!

    Din dotter kommer att söka till gymnasiet om 3 år och mycket kan ändras tills dess. Det är inte omöjligt att en ny gymnasiereform hinner bli genomförd innan dess och reglerna förändras ännu en gång. Men det vet vi inte om idag...

    Det vi vet idag är att för behörighet till gymnasiets nationella (svenska) program krävs det inte något modernt språk över huvudet taget.

    Angående Meritpoäng (som det fungerar idag) - så kan man uppnå max i merit även utan moderna språk - genom Engelska 7 och högre kurser i matematik. Om reglerna kring Meritpoäng finns att läsa på GymnasieGuiden här>>

    Det är bra att kunna fler språk men det är klart inte möjligt att läsa mycket inom varje språk om man läser många språk (som regel i alla fall). Sedan finns det "fall" av extrem språkbegåvning och intresse för språk och att man läser 10-12 olika språk samtidigt och kan dem alla ganska bra, men det är ovanligt.

    Angående möjlighet att fortsätt läsa moderna språk på gymnasiet - så är det klart lättare att fortsätta läsa franska än japanska på gymnasiet i Sverige. Men det finns några skolor som erbjuder läsa japanska. Här>>> kan man se vilka ovanliga språk gymnasieskolorna erbjuder till läsåret 2016-17 (men som sagt vi vet inte om japanska kommer erbjudas just i den staden där din dotter ska gå på gymnasiet om tre år).

    Förutom att läsa språk, kan man också göra Prövningar och få betyg "den vägen". Betyg från prövning är precis lika mycket värt som betyg i slutet av en genomgången kurs. Har man kunskaper i något ämne, som räcker för att få godkänt betyg, kan man få det genom en Prövning. Om din dotter skaffar sig tillräckliga kunskaper i japanska för att klara nivå 3 - Moderna språk (japanska) 3 - kan hon få betyg genom prövning och får då 0.5 meritpoäng. För nivå 4 - skulle hon få 1.0 i merit och uppnå på så sätt max i merit inom moderna språk (som är 1.5).

    Frågan är om din dotter kan läsa både japanska och spanska och om inte - vilket av de språken som är bättre för henne att läsa. Hennes lust och vilja att läsa japanska kan hjälpa henne lära sig mer. Om hon nu inte är motiverad att läsa spanska, kan det bli svårt att lära sig mycket inom det språket. Så tänker jag.

    Ni får fatta beslut utifrån det som vi vet idag om gymnasiestudier i Sverige:

    - det är möjligt att läsa spanska på i princip alla gymnasieskolor i Sverige men japanska finns bara på några få och oftast bara nybörjarkurs som finns att läsa i grupp;

    - max i merit kan man få även utan betyg i moderna språk;

    - på vissa nationella gymnasieprogram i Sverige är det obligatoriskt att läsa minst en kurs i Moderna språk, och det är tyska, franska och spanska som alltid finns att välja på (men ibland också andra språk, men det kan ej garanteras).

    Och sist, men inte minst, kan man tänka på att läsa språk (och läsa över huvudet taget) kan man inte bara inom grund- och gymnasieskola. Man kan också bedriva självstudier (bland annat i språk) och så finns det kurser på andra ställen än "vanlig skola", t.ex på Studieförbund - exempelvis Folkuniversitetet är traditionellt en stor leverantör av språkkurser.

    Det finns också försök att införa distansstudier i språk för gymnasieelever och vi hoppas det går framåt så pass mycket - att om tre år när det blir dags för din dotter söka till gymansiet, blir det möjligt att läsa alla möjliga språk bl a japanska (fortsättnings kurser) på gymnasiet, oavsett var i Sverige man bor och vilken gymnasieskola man går på.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Hej Anna, tusen tack för ett mycket utförligt svar!
    • : Vi fick idag veta att det inte är möjligt för vår dotter att läsa spanska som nybörjarspråk i 7:an eftersom alla andra börjar med det i 6:an (och hon har ju haft stödengelska då). Så återstår japanska. Men det blir bra. Hon är intresserad av det och det är ju en bra anledning. Vi får korsa den bron när vi kommer dit. Inte så mycket annat att göra. Och som du säger, mycket hinner hända. Återigen, tusen tack för din hjälp.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Hälsa din dotter Lycka till med hennes studier!