Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,

    behörighet till ämneslärarprogrammet som inkluderar att läsa för att bli lärare i idrott brukar se ut så här:

    alltså kursen Idrott-och-hälsa1 (godkänt betyg i den) krävs. Dock kan inte jag lova att det inte finns någon utbildning eller kommer att starta i framtiden, som kräver även Idrott-och-hälsa 2 för att vara behörig.

    Alltså, som regel räcker det med godkänt betyg i Idrott-och-hälsa 1.

    Men jag tänker också sä här:
    om man vill utbilda sig till idrottslärare och på gymnasiet får möjlighet att läsa idrott och hälsa 2 och andra idrottskurser, då rekommenderar jag att man gör det. Vill man bli idrottslärare, har man intresse för idrottsämnet i så fall och varför i så fall inte läsa så mycket inom det ämnet som man kan? :)