barbareata
    Jag är ganska rädd inför den här terminen jag får in pepp av mina lärare i Skäggetorp skolan vilket känns dåligt. Alltså just nu ligger jag ganska bra med mina betyg. Men ändå är jag rädd. Eftersom jag tänker typ om jag får godkänt i nationella kan jag ändå på ett F i betyg. När jag frågade min lärare sa hon då JA, det kan hända att du har de poäng som krävs för att få godkänt men du kan ändå få ett F. Därför undrar jag om det skulle hända att jag får ett F nu i t.ex. matte kommer jag kunna gå in i humanistiska programmet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    godkänt betyg i matematik i slutbetyget från grundskolan är ett Måste för att bli behörig till alla nationella svenska gymnasieprogram. Med F i matte är eleven obehörig till gymnasiet och kan endast skrivas in på IM:introduktonsprogrammen.

    En ny utbildning i Sverige (från hösten 2019) är Programinriktat val och för behörighet till den kan man t.ex ha godkända betyg i svenska, engelska + minst 4 andra, valfria ämnen... Det kan inte uteslutas att en elev skulle tas in på Programinriktat val till Humanistiska programmet och då i praktiken gå i en vanlig klass på HU men just i matte få läsa grundskolekurs och sedan läsa ikapp till och med matematik 1b som är en obligatorisk kurs på HU.