Ebba

    Jag går i tvåan och vi har hittills läst klart 850 poäng och läser just nu 750 poäng. Det innebär att vi har 900 poäng kvar att läsa i trean, därav 100 poäng gymnasiearbete. Under de 900 poängen står bland annat programfördjupningarna matematik 4 och fysik 2, tillsammans med programfördjupningarna får jag 800 poäng. Innebär detta att jag behöver läsa alla programfördjupningarna? För som jag hade förstått det behövde vi inte läsa matematik 4 och fysik 2.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Ebba,
    för att uppfylla kraven för examensbevis måste eleven på gymnasiet ha betyg i 2500 poäng (av dem 100p.gymnasieabete). Det går att ha max 250p.F-betyg alltså icke-godkända betyg in i sitt exam.bevis.
    Sedan måste också programstrukturen följas, som är olika för olika program. Då du skriver ej vilket program du går - så kan inte jag skicka dig info om vilken programstruktur som du måste följa.
    Eftersom det är så pass krångligt så behöver inte varje elev sätta sig i alla regler, utan på gymnasiet finns det SYV som lägger upp studieplaner för eleverna.
    Fysik2 och Matte 4 är obligatoriska kurser endast på en av inriktningarna på vardera NA och TE; på andra utbildningar kan de finnas som valbara kurser. Att en kurs är "valbar" innebär oftast inte att man bara får välja bort den och ej ersätta med ngn annan (lika stor) kurs... pga i så fall tappar man "volym" i sina studier, det blir får få betygsatta poäng för att kunna uppfylla kraven för exam.beviset.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    i programplanen för TE kan du längst ner se programstrukturen som måste följas.
    Om eran SYV är sjukskriven, då får rektorn "ta över" och antingen flytta fram dead-line för individ.valen eller hitta vikarie för SYV-en eller ta fram ngn annan lösning...
    Rektorn är ytterst ansvarig för det som händer på skolan.
    ***** Med det sagt, så kanske det blir OK om du/ni gör enligt de tidigare givna instruktioner... vet inte vilka instruktioner ni fick exakt, men om ni fick veta att ni måste välja EN 100p. kurs från listan.. och så en lista på några kurser... då gäller det att välja En kurs från listan (kan inte skada att även önska ngt "i andra hand" - i fall just ditt val inte kan bli av - t.ex pga lärarbrist).
     Programfördjupningarna på TE måste bli 400p. som läses på 3 år (ofta läser eleverna 200p. under år2 och 200p under år 3 men annars så är det inte föbjudet att fördela dem på andra sätt... men under 3 år, sammanlagt, måste 400p. från listan på vilka kurser som får läsas som programfördjupande vara betygsatta - för att annars går det inte få ut exam.beviset).

    allmänt om "valbara kurser"
    Gymnasieskolan måste prioritera ge möjlighet att få ut exam.bevis och får välja åt eleverna; det är inte förbjudet för skolan att ge info till eleverna "de här kurserna ska ni läsa", så att eleverna får ej välja; t.ex pga lärarbrist kanske det endast finns "de här kurserna" att läsa - inga val kan göras. Om ni får välja - då väljer ni från en kort lista på de kurser som just er skola kan erbjuda läsa.
    Listan som är rätt lång i planen för TE är det kurser "som i princip" får läsas men varje enskild skola kan inte erbjuda alla dem... det är praktiskt sett omöjligt för skolan att göra.