Sara
    Hej!

    Jag har läst det naturvetenskapliga programmet med inriktning natur under gymnasiet. Började därefter studera till ingenjör på KTH men ångrade valet av utbildning och befinner mig nu på ruta ett igen. Jag vet alltså inte vad jag vill studera eller arbeta med i framtiden. Hur tar jag enklast reda på det? Jag har gjort otroliga mängder personlighetstester och kollat igenom i princip alla möjliga utbildningar och yrken som finns men kan inte bestämma mig. Jag vet att jag är intresserad av att interagera med människor på olika sätt, att arbeta i grupp, med projektledning, kommunikation osv. Jag är även till viss del intresserad av marknadsföring, entreprenörskap, rådgivning osv.

    För att försöka sammanfatta och få fram en konkret fråga; Hur väljer jag enklast vad jag vill studera?
    Samt finns det någon/några utbildningar som ger många möjligheter till olika yrken inom de områden jag beskrev intresserade mig?

    Tack på förhand!
    • Mikael : Kan du jobba ett tag och skaffa dig arbetslivserfarenhet ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara, du är "bara" 20 år. Du har mycket tid på dig att bestämma vad du vill syssla med.
    Kanske vill du hjälpa andra välja vad de ska bli, dvs bli en SYV>>>>?
    Annars så tycker jag att Mikaels förslag är kanske inte så dumt, att skaffa sig lite arbetslivserfarenhet och också samtidigt livserfarenhet - så kanske det blir tydligare för dig om ett par år vad du vill bli "när du blir stor"?

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte