Tuva
    Hej! Jag ska söka in till gymnasiet i vår och funderar på att gå teknik. Jag vill då gå inriktning Teknikvetenskap Natur. Jag har kollat och får då de ämnen som finns i naturprogrammen, förutom just naturvetenskaplig. Krävs detta för full naturvetenskaplig behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tuva,

    jag är osäker på vad du menar med "full naturvetenskaplig behörighet".

    Vill man bli behörig till läkar-, tandläkarprogramet; till utbildningar inom biologi och marinbiologi på högskolenivå, till apotekarprogrammet och "liknande" utbildningar så krävs det för särskild behörighet godkända betyg i de kurser som ingår i Naturvetenskapsprogrammet som inriktningskurser på inriktningen "naturvetenskap" och det är följande kurser:
    Fysik 2
    Kemi 2
    Biologi 2
    Matematik 4.

    Jag känner inte till några utbildningar på högskolenivå som skulle kräva godkänt betyg i kursen "naturvetenskaplig specialisering". Men jag kan inte lova att det ej kommer att krävas i framtiden, då behörighetskraven kan förändras.

    Vänligen
    ANNA