Helado
    Hej!
    '
    Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också börjat få besök av SYV på min skola och vi ska snart ha våra individuella samtal.

    När jag har kollat på program har jag kollat på SA och NA. Jag är väldigt intresserad av lag och rätt, samhällskunskap. Hur människor förhåller sig till varandra och varför vi gör som vi gör. Jag gillar också biologi, kroppen och hjärnan, och kemi väldigt mycket. Just nu har jag 300 i merit, men det är från HT23 och VT23. Jag går just nu i 8:an och har våren och hela 9:an att utveckla mig i ämnena.
    Mina lägsta betyg är i matte och idrott, C och D. Och det är även de ämnena jag kämpar med mest. Matte vill jag verkligen bli bättre på och jag önskar att jag hade lättare för det.

    Vi gjorde ett test på en lektion med SYV det hade med potentialer att göra då jag hade högt på Social, språklig, och logisk/analyserande potential. Även högt på estetiskt.

    - Min fråga är om du har några tips på hur man ska välja, vad jag borde vis hänsyn till men också vad du tror hade passat utifrån det lilla jag har berättat om mig själv.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att välja:

    Utforska olika gymnasieprogram, det kan du göra bland annat med hjälp av informationen på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram
    Ta dig gott om tid att undersöka flera gymnasieprogram som kan matcha dina intressen och styrkor. Du kan börja med att titta på SA-programmet (Samhällsvetenskapsprogrammet) och NA-programmet (Naturvetenskapsprogrammet), men överväg också andra program som kan vara relevanta för dina intressen, som till exempel Ekonomiprogrammet eller Teknikprogrammet.

    Tänk på dina styrkor
    Eftersom du har höga potentialer inom sociala, språkliga och logiska/analytiska områden kan det vara bra att välja ett program som utnyttjar dessa styrkor. Studier inom samhällsvetenskap eller naturvetenskap kan passa bra för dig, men du kan också överväga läsa inom humaniora eller teknik, beroende på dina specifika intressen.

    Eftersom du är intresserad av lag och rätt, samhällskunskap, biologi, kroppen och hjärnan, samt kemi, kan det vara bra att välja ett program som erbjuder kurser inom dessa ämnen. Kolla upp vilka program som erbjuder kurser inom juridik, samhällskunskap, biologi och kemi, och överväg vilka av dessa ämnen som du skulle vilja fördjupa dig i.

    Arbeta med dina "svaga ämnen"
    Även om du kämpar med matte och idrott kan det vara värt att överväga hur du kan förbättra dina färdigheter inom dessa ämnen. Det finns olika stödresurser som kan hjälpa dig att bli bättre på dessa ämnen, och det kan vara värt att ta reda på vilka möjligheter som finns tillgängliga för dig. T.ex kan du be om samtal med matteläraren ang. om du eventuellt (kanske, möjligtvis) har någon mildare form av dyskalkyli (svårigheter att hantera siffror); matteläraren bör kunna erbjuda test som skulle visa tecken på dyskalkyli, om du ev.har den problematiken. Det finns grava men också milda varianter av dyskalkyli. Om det skulle visa sig att du har dyskalkyli, har du i så fall rätt till extrahjälp t.ex rätt till undervisning i en liten grupp eller enskilt med speciallärare i matematik.

    Prata med SYV
    Använd möjligheten att prata med SYV på din skola för att diskutera dina intressen, styrkor och mål. De kan ge dig värdefulla insikter och råd som kan hjälpa dig att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram.

    Genom att ta hänsyn till dina intressen, styrkor och mål kommer du att kunna göra ett val som passar dig och som ger dig en stabil grund inför din framtid. Men bli inte för stressad. Gymnasieval kommer inte avgöra hela din framtid. Det finns allt som oftast möjlighet att komplettera eller t o m helt ändra inriktning på sina studier längre fram i tiden. Dina intressen och mål kan ändras i framtiden men ingen vet när eller hur mycket. Du utvecklas, läser nya böcker, pratar med nya människor, får nya insikter och kan komma på nya tankar kring din framtid och då kanske du kommer behöva komplettera för behörighet inför en högre utbildning (inför en utbildning som kanske idag ännu inte finns).  Vår omgivning förändras, och även nya yrken "tillkommer" som för bara några få år sedan ingen kunde föreställa sig att de skulle finnas, se några exempel på sådana "nya yrken":
    -- DNA-COACH
    Bistår kunder/användare med analys av DNA för att optimera deras livsstil, däribland träning och kost. DNA-coach förväntas följa upp resultaten med hjälp av data från smarta klockor och andra "manicker" och även klädesplagg. Läs mer på framtid.se/yrke/dna-coach

    --GIG-MANAGER
    Hjälper gigare (egenanställda som utför enskilda, ofta konstnärliga, uppdrag, "gig". Läs mer på framtid.se/yrke/gig-manager

    -- MOLNVAKT
    Håller ordning på data så att den hanteras på ett säkert sätt. Läs mer på framtid.se/yrke/it-molnspecialist

    -- VERTIKALODLARE
    En sort "stadsbonde". Hen odlar längs med husväggarna - däri namnet "vertikal"-odlare. Läs mer på framtid.se/yrke/vertikalodlare

    Hoppas mitt svar blir till hjälp och Lycka till med ditt gymnasieval!

    Studie- och yrkesvägledare