Ajna

    Hejsan! Jag funderar på att hoppa av en universitetsutbildning efter ett halvår och jag har fått godkänt på 4 kurser på det programmet hittills. Jag undrar nu om jag vid senare tillfälle söker in en annan utbildning som har de här kurserna, om jag fortfarande kommer ha de här kurserna giltiga i min Ladook som bevis på att jag har klarat de, eller kommer de bli ogiltiga för att jag hoppar av just den utbildningen? Mvh/Ajna

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    min uppfattning är att kursernas betyg blir kvar i LADOK för väldigt lång tid framåt (typ "för all framtid"). Betygen sparas under väldigt lång tid. Satta betyg gäller tillsvidare, är den generella regeln i Sverige. Du får annars gärna fråga utbildningsadministratör på din institution; jag tror du får samma svar av honom/henne. Du kan också ställa din fråga till UHR, universitets- och högskolerådet; jag tror du får samma svar där också. Varför råder jag dig fråga på andra ställen när jag tror att jag ger dig rätt och fullständigt svar? Jo, för att jag jobbar inte med frågorna kring LADOK. Utifrån den allmänna kunskapen som jag har om LADOK och om de reglerna som gäller för betygshanteringen i Sverige gav jag dig mitt svar (ovan).

    Studie- och yrkesvägledare