Carl linus

    Hej! Under gymnasiet hade jag en sjukdom som gjorde att jag inte kunde prestera på idrotten. Men det var först efter betyget sattes som jag även blev diagnostiserad ’med en ”funktionsnedsättning” i min journal. Undrar om det finns en möjlighet att räkna bort mitt betyg i idrott eftersom det betyget inte tog hänsyn till funktionsnedsättningen eller om den diagnostiseringen hade behövts genomföras innan betyget sattes för att utgöra relevans?

    • Milla : Du får gärna svara om du redan har fått ut ditt examensbevis från gymnasiet eller om du fortfarande läser på gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du beskriver en ganska unik situation; reglerna säger att i Examensbeviset från gymnasiet är Idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs och betyget i den kursen räknas in i snittet/jämförelsetalet. I Examensbevis från komvux ingår inte den kursen. Jag vet inte om du redan har fått ut ditt examensbevis från gymnasiet eller om du idag läser årskurs 3 och kanske inte uppfyller kraven och får ut ett studiebevis i stället och i så fall kommer läsa mot examensbevis på komvux (och i det dokumentet får inte det betyget ingå, då blir det i så fall en "icke-fråga").

    Studie- och yrkesvägledare