Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emil!

    Jag hoppas du fixar betygen, men för säkerhets skull (som back up) borde du söka om till åk1 på ett annat program - inte Natur och inte Teknik utan ett program där man läser mindre svårt spår i matte och inte läser biologi och kemi. Om du nu inte söker (under omvalsperioden) till åk1 på ett annat program, kan du tyvärr finna dig i en situation då du ligger efter i ett eller flera ämnen och inte har någon chans att få gymnasieexamen.

    Som sagt, jag hoppas du fixar ämnena men råder dig söka om till åk1 till ett annat program (och samtidigt fortsätta kämpa för betygen under resten av detta läsåret).

    Frågan är varför du ligger efter i de ämnena, i vilka du fick betgsvarningar? Om du slarvade med läxorna, skolkade och inte läste på ... då kan du skärpa dig och komma ikapp. Men om du gjorde ditt bästa men ändå fick 4 varningar, då är det ett klart tecken på att du valde fel program.

    Antal varningar säger inte så mycket, om du ligger nära godkänt i alla de fyra ämnena... kanske (vi hoppas att det är så).

    Det kan räcka med en varning, men om man då ligger långt ifrån godkänt - och inte uppnår godkänt nivå - då får man F i kursen. Konstigt nog så kan du eventuellt ändå läsa vidare, även med fyra F från årskurs ett. Men det är ingen bra idé, tycker jag.

    Som sagt, beroende på varför du fick betygsvarningar, kan det vara så att du valde fel program.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare