minna888

    Hej jag har sökt till affärsjurist linjen med mina kompletterade gymnasiebetyg och hamnar därför i BII gruppen. På antagning.se står det att mitt meritvärde är 18,00 i den gruppen. Jag kollar antagningsstatistiken och de som kom in sist år 2023 på BII hade 18,45 i merit ( på urval 2). finns det någon chans att man kommer in om ens meritvärde i den utbildningen är 18,00. Mitt meritvärde i andra utbildningar är 18,77 men just den blev det 18,00?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej
    antagningsgränserna går upp och ner. Hur högt antagningsgränsen "hamnar" vid nästa antagningsomgång vet man först när antagningen är genomfört, men tyvärr inte innan, inte på förhand. Resultat från högskoleprovet placerar i HP-urvalet där man har ännu en extra-chans att komma in; därför rekommenderas det att även göra högskoleprovet.
    Om du kan göra ngt för att höja ditt meritvärde så att du kan komplettera senast 20 juni 2024, gör det. Det är ännu 2,5 månader kvar till sista kompletteringsdatumet 20 juni, så kanske du kan höja i alla fall ett betyg, genom en prövning? Läs gärna en sammanfattande förklaring kring prövningar på fragasyv.se/info/provning

     Glöm sedan inte att ladda upp det högre betyget på dina sidor på www.antagning.se (det måste du göra senast den 20 juni 2024). Lycka till! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare