Kareem

    Hej jag har precis börjat folkhögskolan och tänkte att senare när jag fyllt 20 att jag går komvux men är det tillåtet? Om jag tillexempel pluggar svenska 1 och 2 på folkhögskolan kan jag sen ha de som bevis på komvux ifall jag vill plugga svenska 3 på komvux och att jag inte behöver göra om svenska 1-2 på komvux också?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Som bevis på förkunskaper inför antagning till komvux-kurs Svenska 3, borde studierna på folkhögskolan gälla, men annars kan du på komvux be att få göra nivåbedömningstest för att kunna komma in i rätt kurs.
    Men om du behöver ett dokument som bevisar Grundläggande behörighet då kan du inte ”blanda” komvux och folkhögskola- så måste du då ha läst så pass mycket på en folkhögskola att du kan få Omdöme om grundläggande behörighet Eller få ut Examensbevis på komvux. I examensbevis kan inte folkhögskolekurser ingå. Komvux sätter betygen och folkhögskola ger omdömen/ej betygen... Frågan blir Var och hur du får ut ett dokument som påvisar Grundläggande behörighet...

    Studie- och yrkesvägledare