Ebrar

    Jag är utlänning här och går olika kurser på Komvux för att gå på universitetet. Nyligen har några av mina vänner börjat gå på folkhögskola och jag funderar på det. Men jag känner inte till utbildningssystemet här, jag vet inte vilket som är ett lättare sätt att komma in på högskolan, nämligen Komvux eller folkhögskola. Jag läste att till skillnad från Komvux ges folkhögskola "omdöme" istället för "betyg". Jag vet inte vilken typ av negativa och positiva sidor detta har i universitetsansökan och jag vill ha din hjälp med detta. Om de inte betygsätter mig, hur tar de mig på min universitetsansökan? Efter att ha avslutat folkhögskola, måste jag göra ett speciellt prov för att få poäng? Tack på förhand för er hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga om skillnader i studier på komvux och på folkhögskolorna! Om studieformen Folkhögskola får du gärna läsa på framtid.se/studier/folkhogskola Om du siktar på universitetsstudier då kan du läsa Allmänna kurser på en av folkhögskolorna. I slutet av studier på allmänna kurser får man ett OMDÖME som är en siffra som maximalt kan bli 4.0. Med den siffran prövas sökande till svenska högskole-och-universitetsutbildningar i BF-urvalet. Du kan i antagningsstatistiken se på raden "BF" att det står t.ex 3.5, 3.0 eller 4.0 vilket betyder att minst en sökande med det omdöme kom in. Dock betyder det inte att alla sökande med det omdöme togs in. De populära universitetsutbildningar brukar "hamna" på omdöme 4.0 (alltså högsta) och några med högsta omdöme kommer in men - som oftast - inte alla. Ganska ofta blir det så att flera sökande med högsta omdöme konkurrerar om sista platsen i BF-urvalsgruppen och då tittar man på deras resultat från högskoleprovet, på deras meritvärde på gymnasiala betyg eller (som sista utvägen) så blir det "utlottning" (slumpen får avgöra vilken av de sökande som har likvärdiga meriter som tas in på utbildningen).
    Om du siktar på en populär universitetsutbildning där antagningsgränserna hamnar högt, råder jag dig att även göra högskoleprovet och göra det flera ggr (i fall du inte får högsta möjliga resultat som är 2.0 direkt första gången du gör högskoleprovet; högsta resultat kommer att gälla.
    I varje urvalsgrupp får du en ny chans, så det är bra att prövas även i HP-urvalet (resultat från högskoleprovet).
    Vad gäller val av studier: komvux eller folkhögskola, så läser du redan på komvux och du kan fortsätta läsa på komvux och planera för att söka till folkhögskolornas allmänna kurser om du med meritvärde från komvux eller på resultat från högskoleprovet inte kommer in på den universitetsutbildning som du vill läsa. Varför det? Jo, det är lättare - enligt min erfarenhet - att komma in på allmänna kurser på folkhögskolan än med fullständig gymnasiekompetens få läsa upp sina betyg genom prövningar. Komvux kommer nämligen inte ge plats på kurser i vilka du redan har godkända betyg, då gäller det att göra prövningar vilket kostar pengar + svårt att hitta var man kan boka in sig på en prövning. Det kan inte heller garanteras att komma in på allmänna kurser på folkhögskolorna men det är i alla fall inte omöjligt och de som redan har fullständig gymnasiekompetens kan på ett läsår (som snabbast) få omdöme från en folkhögskola.
    Så, mitt råd är att du stannar på komvux och gör ditt bästa i varje kurs du läser och att du också gör högskoleprovet så många gånger du kan. Jag hoppas att du efter det kommer in på din drömutbildning på universitetet men annars kan du då söka till allmänna kurser på folkhögskolorna + fortsätta göra högskoleprovet varje gång tillfälle ges.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare