Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32064 frågor besvarade.
Blev tagen för Fusk på Programmeringsprovet, vad händer?
4Poäng
Lukas
Hej!
jag går teknik information och medieteknik. år 2.
Jag har en lärare i programmering som knappt kan svenska, hans grammatik är inte som en gymnasielärare bör ha.
under årets gång så har vi haft 3 prov i programmering och jag har inte klarat 2 av dom första men fick göra omprov på första och då klarade jag det.
men sen andra provet klarade jag inte och då ska jag få göra omprov på det några månader senare i maj. har ännu inte gjort det.
han satte vårat slutliga prov nu idag och jag var desperat av att klara det för att jag skulle kanske få skippa göra omprovet. Men nu är det så att jag blev tagen för fusk på detta och ångrar det djupt.. men jag behövde verkligen klara detta!!
vi alla i klassen har klagat på hur han lär ut, ingen gillar det alls. För det enda han gör är att läsa upp ur boken och skriva upp exemplen från boken och sedan får vi jobba med uppgifter från boken, varenda lektion har det varit så.
måste också nämna att vi skriver programmerings prov på papper, vilket är absurt. om man skriver kod och sånt på datorn kan man ju felsöka och sedan göra om, nu på papper har man liksom bara en chans att få det korrekt.
Jag är en person som behöver hjälp och bra förklarat för hur och vad allt funkar, men denna läraren är så långt ifrån detta som går. flera i klassen har funderat på om att prata med rektorn och säga att läraren ska gå om lärarutbildningen, för han kan inte lära ut för fem öre..
finns så mycket mer jag kan skriva om honom..
men som det ser ut nu kommer jag få F i kursen och vet inte vad jag ska ta mig till...
har bokstavligen panik, mår dåligt över det och vill bara hoppa av!
Aj-jaj-jaj! Att fuska på provet är inte bra. Det vet du ju själv också och skriver om det i din fråga.
Att man är missnöjd med hur läraren undervisar kan inte rättfärdiga att man fuskar på provet.
Om man är missnöjd med läraren, bör man säga det till läraren och blir det ingen förbättring, vänder man sig till "förste läraren" i ämnet (om en sådan finns på din skola) och annars till biträdande rektor eller till rektor på programmet. I fall man inte vill konfronteras med läraren, kan man gå via sin klasslärare/mentor, via skolvärd/värdinnan eller via kurator på skolan.
Att gå prata med kurator tycker jag är en bra idé för dig nu. Kurator har sekretess och får inte berätta vidare. Är det svårt att få tid hos kurator, se om du kan prata med skolsköterska och/eller med skolvärd och/eller med din klasslärare/mentor.
Ser att du är 17 år och tror därför att dina föräldrar får besked om vad som hände - ganska omgående. Det är skolan skyldig till att göra, för att du är inte myndig. Du kan därför vinna på att själv berätta för dina föräldrar vad som hände, för de kommer ju, som sagt, ändå få reda på det.
Dina föräldrar vill ditt bästa och de känner dig väl. Jag tycker ni bör tillsammans komma fram till vad som är bäst för dig att göra i den uppkomna situationen.
Det finns flera lösningar:
1. byta skola och gå om åk2 på ett annat program /eller annan inriktning/;
2. stanna där du är, prata om det som hände och göra om provet utan att fuska.
Du skriver att du vill hoppa av skolan. Det är ingen bra lösning. För det första, så kan du inte hoppa av utan att dina föräldrar får reda på det: du är inte myndig.
För det andra, vad ska du göra i stället för att gå i skola? Kan du få jobb?
Om huruvida läraren är bra eller dålig, är en separat fråga. Låt oss anta att läraren är dålig, men om det inte finns möjlighet att få tag på en bättre behörig lärare - vad ska rektor göra i så fall? Bra behöriga lärare i programmering "växer inte på träd", som det heter. Att både vara duktig i ämnet (programmering) och vara duktig i pedagogik (kunna förmedla kunskap) samt nöja sig med de villkor som finns på skolan (lägre lön för lärare än den programmerare har - t.ex.) sådana personer är ganska sällsynta. Tänk om du var rektor på din skola och inte kunde få tag på en bra lärare, vad skulle du göra? Erbjuda högre lön för lärare än programmerare har, finns kanske inte utrymme i budgeten.
Nu säger jag inte att din lärare är dåligt. Det har jag inga belägg för. Det är inte heller min sak att avgöra lärarens kompetens. Det är ytterst rektorns ansvar. Om det är som du skriver att många elever är missnöjda med läraren, är det sjyst att på något sätt meddela läraren om det (tänk om hen kanske tror att hen är mycket bra lärare) och ge konstruktiv kritik (påpeka det som läraren faktiskt HAR MÖJLIGHET ATT ÄNDRA PÅ & här hör inte läraren brytning). Ätt lära sig prata utan brytning om man börjar lära sig ett nytt språk i vuxen ålder, kan man inte göra. Det är som att be dig bli 25 cm längre /eller kortare/. Helt omöjligt. Det läraren kan göra är att försöka prata TYDLIGARE och/eller ge meddelanden i skrift i stället för munliga instruktioner. Det kanske också är möjligt att testa ha undervisning på engelska (kan vara bra på olika sätt: läraren kanske pratar bättre engelska än svenska + att eleverna kan också vinna på att ha undervisning på engelska - i fall de senare ska söka jobb utomlands eller arbeta i Sverige men i internationell miljö).
Du får gärna återkomma och ställa fler frågor. Du får också gärna berätta hur det löste sig för dig.
Oavsett om det är en kurs inom inriktningen eller en annan kurs, så har skolan uppfyllt sin skyldighet genom att du fick läsa kursen och fick göra slutprovet. F är också ett betyg. Du kan inte kräva att få läsa om en kurs, men du kan absolut fråga efter den möjligheten eller komma med andra förslag. Sedan är det upp till rektor på programmet att fatta beslut.
En vanlig policy är att ge eleverna möjlighet att göra om tenta (minst en gång) under gymnasietiden. Även under ett helt år efter det att man slutar på gymnasiet, brukar skolorna ge möjlighet att göra tentor i de kurserna, i vilka man fick F. Det varierar dock mellan olika skolor.
Om man får F i en kurs på gymnasiet, kan man ansöka om att läsa på Komvux eller göra prövning på prövningsenheten (eller på Komvux om ingen prövningsenhet finns i din kommun).
Det finns, alltså, inte några strikta regler om vad som gäller om eleven på gymnasiet får F i betyg och vill läsa om eller tenta om en kurs. Detta pga gymnasiet är frivilligt och du har när du avslutade din grundskoleutbildning, uppfyllt din skolplikt.
Råder dig se på skolans hemsida om det står ngt. om skolans policy i fråga om F-betyg. Om du inte hittar info om det, fråga skolans personal. Även om policy finns, kan rektor bevilja undantag. Kom med förslag om vad som skulle passa dig bäst och meddela det till rektor. Sedan avvaktar du beslut från rektor & vi på Fråga SYV håller tummarna för dig!
Beklagligt att du upplever att undervisning i kursen var undermålig. Har du pratat med läraren, försökt ge honom konstruktiv kritik - påpeka saker som läraren kan förändra (förbättra)?
Du kan alltid gå och prata med rektor på ditt gymnasieprogram. Det tycker jag är en bra idé - att göra det.
Om du inte är myndig, kan du be dina föräldrar om hjälp - bl a att de pratar med både läraren och rektor.
**************************
Och nu - till fakta. Om jag förstår dig rätt, så vill du bli behörig att söka till högskola/universitet. En utförlig förklaring om vad som krävs - både vad det gäller Grundläggande & särskild behörighet finns att läsa på den här platsen: http://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola
Du kan alltså bli fullt behörig till eftergymnasiala utbildningar med F i Programmering. Givetvis drar F betyg ner Jämförelsetal - och minskar konkurrensvärde i dina betyg. Ang. möjlighet att läsa om kursen, är det upp till rektor på ditt program att besluta om du får. Formellt sett har skolan uppfyllt det de är skyldiga till genom att ge en elev möjlighet att läsa en kurs EN GÅNG + sätta betyg på kursen. F är också ett betyg. Att läsa om en kurs eller göra tenta (prövning) i kursen i efterhand är ett undantag som rektor kan besluta om. Du måste vilja göra det: läsa om eller tenta om. Om du inte vill, behöver du inte göra det. Om du vill, kan du ansöka om det.
Om jag förstod rätt, som är många elever missnöjda med läraren och du anser dig ha bevis på att undervisningen var undermålig. Om så är fallet, tycker jag att du gör rätt i fall du tar upp frågan på skolan - först med läraren, sedan med rektor. Om det är som du säger, blir det inte bra för nästa års elever heller. Är man missnöjd med undervisningens kvalité, bör man påtala det, tycker jag.
Önskar dig det bästa och lycka till med allt!
ANNA
Frågor och svar taggade med 'urvalskriterier till utbildning på avancerad nivå' (7 st.)
Hej, hur svårt brukar det vara att komma in på masternivå på socionomprogrammet?
Milla : :
Hej,urvalskriteriet inför masterprogrammen brukar bestå av det totala antalet godkända högskolepoäng. Det formella kravet inför masterprogrammet är att man har... Läs hela svaret
Hej, Om man till exempel söker till en master gissar jag på att man gör något slags urval som baseras på ens betyg. Om man har en kandidatexamen, är det betygen från den utbildningen eller gymnasiebetygen som avgör ens meritvärde?
Milla : :
Hej,till utbildningar på avancerad nivå: magister- och masterprogram (men det kan också finnas enskilda kurser på avancerad nivå) brukar man konkurrera med... Läs hela svaret
Hej! Jag är intresserad av att plugga farmaceutprogrammet på Linnéuniversitet och sedan söka till masterprogrammet i farmaci på Umeå universitet för att få apotekareexamen. Dock har jag redan ett kandidatexamen i biologi och ett mastersexamen i...
Mikael: :
Jag råder dig kontakta antagningsgruppen på Umeå universitetet för att få svar om detaljer kring antagning. De som inte gör antagning kanske har inaktuell info och vad de säger... Läs hela svaret
Jag läser receptarie nu men har insett att jag hellre vill bli apotekare och har tidigare inte läst fysik 2. Jag har sett att det finns en kompletteringsutbilding i Umeå "Masterprogrammet i farmaci", men har förstått att det är svårt att komma...
Anna: :
Hej Hilda,känner inte till någon annan möjlighet att komplettera "upp" från receptarieutb.till apotekare än via Master i farmaci.Antagningsstatistik för Masterprogrammet i... Läs hela svaret
Hej! Jag har en generell fråga om hur antagningen på masterprogram fungerar. Jag har förstått att olika masters ställer olika krav och att man konkurrerar om plats mrd sina högskolebetyg. Det jag undrar är vad som händer om jag t.ex. läser ett...
Liselotte: :
Hej,urval till program på avancerad nivå brukar ske på "totalt antal högskolepoäng", alltså hur många högskolepoäng, totalt, man avklarade. Minimikravet är 180 hp,... Läs hela svaret
Hej Jag vill sadla om och utbilda mig, men på distans. Jag är intresserad av socionomprogrammet, psykologi eller KBT. Men jag kan inte bestämma mig, jag skulle vilja jobba inom kommunen eller inom skolans värld. Vilka av utbildningarna finns på distans/ vad har man...
Milla : :
Hej,
socionom kan man i Sverige bli endast genom socionomprogrammet, ej på annat sätt; du fick tips om distansutb. på socionomprogrammet;
psykolog kan man i Sverige bli endast genom psykologprogrammet;Det finns... Läs hela svaret
Jag har haft C i matte under hela min skoltid med undantag för matte 3b då jag fick ett E. Är nu orolig att jag inte kommer klara av matten på universitetet och att de skulle kunna påverkar mina betyg i den utsträckningen att jag inte kommer komma in på...
Milla : :
Hej Gabriella,det finns en mycket bra sida, som är gratis att använda sig av - www.matteboken.seKursen matte 3 finns på Matteboken.se/lektioner/matte-3 och du kan repetera den i din egen takt, om... Läs hela svaret